We Know How You Feel

VPRO Medialab verkent jouw emotionele data in een interactieve media-experience tijdens de Dutch Design Week

Stel je voor dat Netflix straks door middel van een hartslagmeter in je smartwatch weet in welke bui je bent? Of dat de NPO Gemist app via je smartphone meet dat je een bepaalde serie te spannend vindt? Wil je op maat bediend worden, passend bij je gemoedstoestand of hou je je emoties liever voor jezelf? En wat betekent het voor onze privacy? Van wie is jouw emotie-data eigenlijk? Deze vragen en meer staan centraal in We Know How You Feel tijdens de Dutch Design Week van 21 t/m 29 oktober 2017. In dit project onderzoekt VPRO Medialab hoe draagbare technologie een rol kan spelen bij het maken en gebruiken van media. Dit is de eerste keer dat een Europese omroep onderzoek doet naar emotie-data.

Meten van emoties

Iedereen heeft bij een film of programma een persoonlijke kijkervaring met daarbij horende emoties. Waarom zou een omroep dan aan iedereen dezelfde programma’s aanbieden? VPRO Medialab ziet wearables, draagbare technologische producten zoals een smartwatch of biochip, als één van de belangrijkste technologische ontwikkelingen in het maken en gebruiken van media. Omroepen en streamingdiensten weten door internet en digitale televisie al wat je wel en niet leuk vindt. Tot nu toe waren onze emoties van onszelf, maar daar lijkt verandering in te komen. Met behulp van wearables, zoals een hartslag-, een huidgeleiding- en een hersengolfmeter, kan een inschatting gemaakt worden van jouw emoties. En als omroepen die emotie-data weten, is het dan mogelijk op basis daarvan een persoonlijke kijkervaring te bieden die past bij jouw gemoedstoestand? We Know How You Feel bestaat uit verschillende onderdelen.

We Know How You Feel Expositie

21 t/m 29 oktober 2017, 10 – 18 uur
Centraal in de expositie staat het audiovisuele kunstwerk AURA van Studio Nick Verstand in samenwerking met Salvador Breed en Naivi. In een verduisterde, mistige ruimte dragen deelnemers drie bio-sensors. Deze sensors meten emoties en visualiseren deze in pulserende, gekleurde lichtcomposities. Elke deelnemer creëert met zijn of haar emotionele beleving een gekleurde lichtcompositie die samen het audiovisuele werk AURA vormen. Onzichtbare, intrinsieke gevoelens en emoties worden op deze manier openbaar voor de deelnemers zelf, maar óók voor het publiek eromheen. Durf jij je zelf bloot te geven?

We Know How You Feel Tonight

Woensdag 25 oktober 2017, 19 – 21.30 uur
We kunnen meten hoe jij  je voelt, maar wil je dat deze emotionele data openbaar wordt? En wat mogen bedrijven en media ermee doen? Tijdens een interactieve debatavond duiken we dieper in deze thema’s met onder andere Nick Verstand, Maurits de Bruijn, Tijmen Schep en Geert-Jan Bogaerts.

 

We Know How You Feel Online

Vanaf 21 oktober 2017, weknowhowyoufeel.nu
Wist je dat jouw keuze voor Instagram-filters kan aangeven of je aanleg voor depressie hebt? Of dat je straks alleen nog maar hoeft te lachen naar je telefoon om een smiley te typen? Via weknowhowyoufeel.nu kom je op een speelse manier in aanraking met ongelooflijke en soms verontrustende berichten en projecten op het gebied van persoonlijke data, wearable technology en emotieherkenning.