Hackathon #6 Smart content for City Beacons

Hackathon: Smart content for Citybeacons

08 jun. - 
09 jun.
Datum
8 juni 2017 T/M 9 juni 2017
Tijd
09:30 - 22:00
Locatie
VPRO Medialab, Kastanjelaan 500, 5616LAZ, Eindhoven
Link
Meld je hier aan

Ze heten Citybeacons, zijn ruim 4 meter hoog en sinds eind 2016 staan er 25 stuks in de binnenstad: met deze deze innovatieve informatiezuilen heeft Eindhoven de Nederlandse primeur. Een Citybeacon is een informatiepaal en reclamezuil in één, maar wel een vol technische mogelijkheden op het gebied van veiligheid, communicatie en informatie.

Functies en content

De Citybeacons hebben meerdere functies. Bezoekers van het centrum kunnen ze gebruiken om informatie over de binnenstad in te winnen. Ook dienen ze als wifi-versterker, reclamezuil en beveiligingscamera. Op het moment zijn de basisfuncties beschikbaar, maar stapsgewijs kunnen de mogelijkhedenworden uitgebreid. De Citybeacons zijn een platform en distributiepunt voor en door de stad.

  • Een sterke wifi-zendmast
  • Observatiecamera’s met 360 graden beeld
  • Gerichte camera voor communicatie met personen
  • Straatverlichting
  • Informatie: stadsplattegrond, parkeerinformatie, etc
  • Interactie, zowel persoonlijk op de zuil als via de eigen smartphone (inclusief integratie van apps van derden, inclusief betaalmodules)
  • Reclame, door citybeacon geëxploiteerd
  • City marketing uit de koker van Eindhoven365
  • Gaming
  • Milieumetingen (zoals luchtkwaliteit)
  • Amber-alerts (inclusief speciaal lichtsignaal)
  • Eigen noodmeldingen
  • Digitaal notitiebord (content ter plekke uploaden en na controle door een Citybeacon-redacteur gepubliceerd op de zuil)

Smart content gezocht

In de zesde VPRO Medialab hackathon gaan we op zoek naar inspirerende concepten én prototypes voor content voor deze 25 Citybeacons. Wat kun je eigenlijk met zo’n serie beacons in de binnenstad? Welke rol kunnen ze spelen in gebruik van de openbare ruimte? Hoe kunnen inwoners content gebruiken en maken? Hoe zet je ze in om een verhaal mee te vertellen? Is er een game mee te verzinnen? Het winnend concept maakt kans op daadwerkelijke realisatie.

Hack mee!

We zijn voor deze Hackathon op zoek naar nieuwsgierige en enthousiaste deelnemers. Creatieve ontwikkelaars op het vlak van innovatie, naar originele denkers en (concept)ontwikkelaars, naar codeurs, programmeurs, designers en andere technische pioniers die de nieuwe ideeën die ontstaan meteen kunnen omzetten in werkende prototypes. Aanmelden kan via deze link.

Let op: zijn maximaal 30 plekken. Bij te veel aanmeldingen maken wij een selectie op basis van diversiteit aan vaardigheden. Je aanmelding is nog niet meteen definitief. Je ontvangt een bevestiging van VPRO Medialab per mail. Deelname is gratis.

Maaltijden, drankjes en snacks zijn inbegrepen. Reiskosten kunnen achteraf gedeclareerd worden. Voor meer informatie kun je mailen naar medialab@vpro.nl.

Winnende concept wordt gerealiseerd!

Het winnende concept of prototype wordt daadwerkelijk gerealiseerd! Deze doorontwikkeling wordt mogelijk gemaakt door 5000 euro ontwikkelbudget, 200 implementatie-uren van Citybeacon en minimaal 3 maanden zichtbaarheid op de 25 Citybeacons in de binnenstad van Eindhoven. Deze prijs wordt verdeeld over 1 of 2 winnende teams, verkozen door de vakjury met leden van Citybeacon, Gemeente Eindhoven en VPRO.

Jury

Een team van professionals uit het literatuur- en mediaveld beoordeelt de prototypes van de verschillende groepen tijdens de eindpresentaties. De jury maken we binnenkort bekend.

Bart Knipscheer (1979) is geboren in Amersfoort en groeide op in Maastricht en Soest. Na het VWO volgde hij de opleiding Rechten aan de Universiteit Utrecht, waar hij in 2005 afstudeerde in de richting Bestuurskunde. Hierna werkte hij bij verschillende bedrijven in verschillende functies, onder meer bij een adviesbureau voor Brandweer, Gemeente, GGD en Politie, bij Rechtsorde waar hij verkoop van juridische zoektechnologie verzorgde en bij Exterion Media een buitenreclamebedrijf. Daar was hij acht jaar senior MT lid en eindverantwoordelijk voor het team dat alle contracten met de overheid (voor plaatsen en exploitatie straatmeubilair) afsluit en beheert. Sinds één jaar is Bart is strategy & business development director bij Citybeacon en is hij verantwoordelijk voor de introductie van Citybeacon platform in Nederland.

Peter Kentie is directeur bij Eindhoven365, de organisatie die verantwoordelijk is voor de citymarketing van de Eindhoven regio. Hij houdt van complexe, veelzijdige projecten op het vlak van marketing en merkbouw. Peter is een van de oprichters van STRP Festival, was in het verleden marketing- en mediamanager bij PSV, voorzitter van Baltan Laboratories en is al jaren actief betrokken bij de Dutch Design Week. Hij heeft een grote passie voor Estland en draagt graag daar zijn steentje aan bij.

Guus Sluijter is een ervaren ambtenaar. Sinds 30 jaar werkt hij bij Nederlandse gemeenten in verschillende functies (als beleidsmaker, afdelingshoofd, directeur en als politiek en strategisch adviseur) en op diverse terreinen (wetgeving, milieu, rechtshandhaving, openbare veiligheid, economie en strategie). Hij houdt ervan om te werken aan innovaties samen met andere overheidsorganen zoals gemeenten, provincies, ministeries en partners in de triple helix in de Brainport regio Eindhoven: ondernemers en wetenschappers. Hij was de initiatiefnemer van partijen als het Dutch Institute for Technology, Safety & Security en het Brainport Centrum voor Technologie en Recht.

Guus heeft een master in de rechten. Hij is opgeleid en getraind in management en leiderschap in de publieke sector. Momenteel werkt hij als manager van het smart society programma van Eindhoven en is hij strategisch adviseur van het Dutch Institute for Technology, Safety & Security. Hij is directeur van de publieke-private samenwerking van Eindhoven en Schiphol Real Estate in de ontwikkeling van het Businesspark Flight Forum in Eindhoven.

Michiel Voss (1983) is geboren en getogen in Nijmegen. Na de HAVO rondde Michiel in Arnhem het ICA (Informatie, Communicatie Academie) af in de richting Informatica en Communicatie studie. Hij richtte Photocabby op, een interactief platform gericht op het verbinden van de online en offline wereld. Ook is hij medeoprichter en Chief Product Officer van Smartloop, een cloud platform voor het beheren en optimaal inzetten van ‘Digital Signage’ netwerken. Sinds twee jaar werkt Michiel bij Citybeacon, waar hij Chief Product Officer en Lead Developer is.

Ton van Gool heeft een groot hart voor kunst en cultuur en met name voor de spannende relatie tussen kunst en technologie. Ton werkte onder meer als Projectleider Cultuur Strijp-S, was directeur en curator van MU en directeur en promoter van poppodium De Effenaar. Tevens was hij een van de oprichters van STRP Biënnale en van Baltan Laboratories.

Ton is eigenlijk altijd op zoek naar innovatie, naar nieuwe ideeën en concepten en is bij het Medialab dus helemaal op zijn plaats. Als eindredacteur gaat Ton het Medialab verder uitbouwen, breder bekend en transparanter maken en meer inhoudelijke focus aanbrengen. Neem vooral contact op met Ton als je een goed plan hebt!

Openbare eindpresentatie en borrel

Aan het einde van dag twee presenteren de teams hun prototypes aan elkaar én aan de jury. Vorige editie waren deze pitches voor het eerst openbaar. Door de vele enthousiaste reacties, organiseren we voor deze Hackathon weer de zogeheten Open Demo’s om de creatieve ideeën een podium en publiek te bieden. Iedereen die geïnteresseerd is naar de uitkomsten is welkom! 
Locatie: Broet Basement, Natlab, Kastanjelaan 500, 5617 LZ, Eindhoven
Datum en tijd: vrijdag 9 juni, 17.00 - 19.00 uur
Gratis aanmelden: vprohackathon6.eventbrite.nl

Praktische informatie

Donderdag 8 juni, 9.30 – 21.00 uur en vrijdag 9 juni 9.00 – 21.30 uur.
Locatie: VPRO Medialab, Eindhoven