We Know How You Feel Tonight

We Know How You Feel Tonight

25 okt

Interactieve debatavond rondom het meten van emotie-data, privacy, media en wearable technology.

Datum
25 oktober 2017
Tijd
19:00 - 22:00
Locatie
De Effenaar, Dommelstraat 2, 5611 CK, Eindhoven
Link
Koop tickets

We Know You Feel

Stel je voor dat Netflix straks door middel van een hartslagmeter in je smartwatch weet in welke bui je bent? Wil je op maat bediend worden, passend bij je gemoedstoestand of hou je je emoties liever voor jezelf? En wat betekent het voor je privacy? Deze vragen en meer stonden centraal in We Know How You Feel tijdens de Dutch Design Week van 21 t/m 29 oktober 2017. In dit project onderzocht VPRO Medialab hoe draagbare technologie een rol kan spelen bij het maken en gebruiken van media. Dit is de eerste keer dat een Europese omroep onderzoek doet naar emotie-data.

We Know How You Feel Tonight

We kunnen meten hoe jij je voelt. Maar wil je je emoties wel prijsgeven? En wat mogen bedrijven en media met die intieme data eigenlijk doen? Op deze interactieve debatavond gingen we in gesprek met CEO's van grote organisaties en de kritische schrijvers van Stichting Gr1p over wearables en de toekomst ervan. Schrijver Maurits de Bruijn schreef speciaal voor de avond een column en las deze voor. 

Programma

Schrijver en journalist Maurits de Bruijn (32) publiceerde onder meer in Das Magazin en Mister Motley. Op dit moment werk hij aan zijn derde roman. Als journalist schrijft hij regelmatig opiniestukken voor de Volkskrant. Voor deze avond schreef Maurits een column waarin hij een fictief toekomst scenario schetst over wearable technologie, media, het meten van emoties en het beschermen en gebruiken van intieme data.


Tech-CEO's en kritische journalisten van Stichting Gr1p gingen met elkaar in debat over de morele en sociale implicaties van wearable technology en het meten van intieme data. Met:

  • Tessel Renzenbrink - Stichting Gr1p   
  • Tijmen Schep - Stichting Gr1p          
  • Linnet Taylor - Stichting Gr1p    
  • Geert-Jan Bogaerts - Hoofd Digitaal, VPRO  
  • Joost van der Vleuten - Senior Beleidsmedewerker Strategie van Directie Telecommarkt, Ministerie van Economische Zaken
  • Harrie van der Vlag - Consultant Data Sciende, TNO
  • Carmen van Vilsteren, Director of Strategic Area Health, Technische Universiteit Eindhoven 


Moderator: Michelle Kasprzak, schrijver en curator op het vlak van kunst en technologie.
 

Lees hier het verslag van de avond door E52

https://e52.nl/en/know-feel-thats-good-bad/