Bliksem en Donderdag #9

Bliksem en Donderdag #9

01 mrt

A Thursday enlightening event

Datum
1 maart 2018
Tijd
19:30 - 22:00
Locatie
De Kazerne, Paradijslaan 8, Eindhoven
Link
Reserveer gratis

A Thursday enlightening event

Bliksem en Donderdag ‘a Thursday enlightening event’ gaat om inspiratie, interactie, connectie en acceleratie. Op dit podium krijgen makers, denkers, doeners en dromers de kans hun ideeën te delen, testen en versnellen. VPRO Medialab nam het initiatief en nodigde TU/e, Baltan Laboratories en High Tech Campus uit om samen te werken aan dit nieuwe platform.

Erbij zijn? Meld je gratis aan!

Doe mee en meld je aan voor deze oplichtende avond! Iedereen is welkom, er zijn 90 stoelen beschikbaar. Je kunt je hier gratis aanmelden. Voertaal is Engels.

Jouw idee pitchen? Geef je op!

Heb je een origineel en innovatief idee maar zoek je extra inspiratie bij de uitwerking van je concept, hulp bij technische vraagstukken of de juiste samenwerkingspartners? Pitch jouw plan en ga onvermoede connecties aan! Stuur een mail met je idee naar medialab@vpro.nl.

De Muppets

Elke editie zijn er twee ‘muppets’ aanwezig. Twee deskundigen uit een bepaald vakgebied als technologie, design, media, etc, luisteren vanaf de zijlijn, zoals de Statler en Waldorf. Zij geven elke pitcher feedback en tips of stellen een kritische vraag. Daarna is het publiek aan de beurt. 

Eefje op den Buysch

Eefje op den Buysch is directeur bij Robot Love, een tweejarige kunst- en technologie-manifestatie die zich richt op de vraag of we van robots over de liefde kunnen leren. Ze werkte eerder als oprichter en docent van het Transmedia Storytelling Lab aan de Fontys Academy for Creative Industries in Tilburg. Ze behaalde haar Master of Science (cum laude) in Informatics - Human Centered Multimedia. Daarbij onderzocht ze het gebruik van toekomstscenario's en verhalen voor het ontwerpen van een gesimuleerde toekomstige nieuwsredactie. Met haar kennis en ervaring op het gebied van digitale media en informatietechnologie heeft zij verschillende (onderzoeks-) projecten geleid op het gebied van transmedia, robotica en online communicatie.

Lucas Maassen

Lucas Maassen woont en werkt in Eindhoven. Na zijn studie aan de Design Academy Eindhoven begon hij zijn carrière als zelfstandig conceptueel ontwerper. Zijn werk is tentoongesteld in musea over de hele wereld, zoals MoMA New York, Grand Palais Paris, Vitra Design Museum Weil am Rhein, New Museum New York, Taiwan Design Museum Taipei, Museum of Art and Design New York, Centraal Museum Utrecht en het van Abbemuseum Eindhoven.

Naast het zelf ontwerpen, geeft Lucas les in het Social Design Master-programma aan de Design Academy Eindhoven en aan de Academie voor Kunstcommunicatie en -ontwerp in Tilburg.

De pitchers

Zelf een idee voorleggen aan een breed publiek? Geef je dan op via medialab@vpro.nl.

Norbert Heijl - Verdien je Ticket

Verdien je Ticket helpt kwetsbare jongeren om een baan te vinden die past bij hun persoonlijke doelen en talenten. Verdien je ticket doet dat door het aanbieden van begeleid leren aan de hand van vrijwilligerswerk bij culturele organisaties zoals festivals en evenementen. Tegelijkertijd helpt het de organisaties om de juiste vrijwilligers te vinden voor hun evenement.

Op dit moment werkt Verdien je Ticket samen met 013 Poppodium en R-Newt in Tilburg en onderneemt stappen met de Gemeente Tilburg om contact te leggen met meer culturele organisaties. Norbert ontvangt graag reacties van het publiek op het project en advies om de juiste mensen en/of organisaties te vinden om mee samen te werken in de regio Eindhoven.

Bernhard Lenger - We Are Human Rights

Het prokject We Are Human Rights, van de stichting We Are, is een samenwerking tussen mensenrechtenactivisten en designers. Zeven designers en zeven activisten onderzoeken de mogelijkheden van samenwerking op het gebied van mensenrechten en designmethodieken. We Are Human Rights wil de boodschap overbrengen dat door het ondersteunen van jonge designers en hun de mogelijkheid te bieden om op internationale gebieden te werken, dit ideeën oplevert voor het verbeteren van onze omgeving.

We Are is een jonge stichting die wil laten zien dat ontwerpers een bijdrage kunnen leveren aan deze internationale onderwerpen. Daarnaast wil de stichting ook hun communicatie naar de buitenwereld vergroten. Bernhard is op zoek naar manieren om de impact en het netwerk te vergroten om zo een groter platform te creëren.

Siyu Wang - PLOW

Bij popping zijn ademhalingstechnieken erg belangrijk, maar daar wordt door poppers vaak niet zo veel aandacht aan besteed. Bovendien wordt in deze technieken zelden lesgegeven in reguliere lessen of workshops. Zonder juiste ademhaling, raken poppers sneller uitgeput en kan het hun timing verpesten.

PLOW is een device van Siyu Wang dat tijdens het dansen de timing en de ademhaling meet en visualiseert. Het geeft poppers eenvoudig inzicht in hun ademhaling. Met PLOW wil Siyu poppers begeleiden om hun ademhalingstechniek te trainen en deze techniek in dansen toe te passen. Siyu is op zoek naar advies over hoe het interfaceontwerp van PLOW kan worden verbeterd. Daarnaast is hij benieuwd naar welke methode hij kan gebruiken om het device de ademhaling en timing van de poppers te helpen verbeteren.

Ingmar Nieuweboer - The Office Jungle

"Je kunt de aap wel uit de jungle halen, maar de jungle niet uit de aap", zei primatoloog Frans de Waal. Ondanks onze geavanceerde technologische samenleving, zijn en blijven we apen. Apen die moeten oefenen en spelen om gezond te blijven. Toch zijn we in sommige van onze omgevingen, zoals de kantooromgeving, niet in staat om aan die behoeften te voldoen. Mensen zijn niet van nature lui, mensen zijn alleen lui in een omgeving die lui gedrag aanmoedigt. Het probleem ligt daarom in de algemene inrichting van de kantooromgeving zelf.

De Office Jungle is een radicaal nieuwe kantooromgeving die probeert de groeiende lichamelijke inactiviteit van mensen op te lossen. Het maakt gebruik van dynamische geodetische structuren die het lichaam fysiek stimuleren, waardoor mensen kunnen klimmen en oefenen op een speelse manier. Als zodanig draait The Office Jungle de kwestie om en vraagt ​​ze niet hoe men zich in een kantoor moeten bewegen, maar hoe men in een jungle kan werken. Ingmar is op zoek naar advies op welke markt of gebruikersgroep hij zich het beste kan richten als hij de Office Jungle van de grond wil laten komen en een bedrijf wil beginnen.

Jochem Timmer - Findur

De app Findur controleert realtime de inventaris van fysieke modewinkels en maakt deze ook tegelijkertijd doorzoekbaar voor consumenten op basis van hun locatie. Als een consument op zoek is naar een blauw shirt in maat M in Eindhoven, verschijnen er honderden relevante zoekresultaten mét een routebeschrijving naar de dichtstbijzijnde winkel.

Bij het Findur-platform zijn al meer dan 1500 fysieke winkels in Nederland aangesloten, waaronder ketens als de Bijenkorf, Mango, Hunkemöller en WE Fashion. Findur richt zich momenteel op marketing en sales en is op zoek naar advies over hoe de app verder kan worden ontwikkeld, bijvoorbeeld op het vlak van functionaliteiten. Lees meer over Findur.

Hans Vullers - Urban turbines

Met zijn bedrijf R-Energy ontwikkelt Hans Vullers een soort windmolen om lokaal schone en groene energie te produceren. De windmolens zijn gebouwd van gerecyclede en/of recyclebare materialen. Ze zijn aerodynamisch vormgegeven en geleiden de wind met behulp van de weerstand van de wind in plaats van de lift, wat conventionele windmolens doen, om zo elektriciteit genereren. Het voordeel is dat hiermee turbulente, veranderende wind kan worden aangewend. In combinatie met slimme technologische uitvindingen, kunnen deze apparaten een waardevolle aanvulling zijn op methoden zoals zonnepanelen en geothermische warmte om zo de duurzame energie in onze huizen en gebouwen te vergroten. Hans is op zoek naar feedback op zijn ideeën en methoden en mensen die mee willen doen en deel willen uitmaken van het team.

Dinner? doe mee!

Voorafgaand aan Bliksem en Donderdag is er de mogelijkheid om om 18.00 uur aan te schuiven bij het diner. Leer de pitchers vast kennen of ga informeel connecties aan. De keuze is vlees, vis of vega voorafgegaan door brood met olie van het Vlaamsch Broodhuys. Kosten zijn €20. Het menu van deze editie is: runderwangen, zalm, aubergine/mozzarella.

Stuur een mail naar reserveren@kazerne.com of bel 040 304 1388 om hiervoor te reserveren. Vermeld dat het om Bliksem en Donderdag gaat