‘VR kan een religieuze ervaring zijn’

Interview met mediapionier Aina Abiodun

, Elja Looijestijn

De wereld verandert en de media veranderen mee. Makers gebruiken nieuwe technologie en strategie om hun verhalen bij het publiek te krijgen. VPRO is sponsor van de vooruitgang en deze vooruitgang is nergens zo goed voelbaar als op het vlak van technologie, media en storytelling. Met deze vooruitgang komen er ook nieuwe beroepen. De VPRO Gids portretteert in een serie de voorlopers van de moderne media.

Het derde interview in deze reeks is met de Amerikaanse Aina Abiodun, die dagelijks met de toekomst van media bezig is. VPRO Gids sprak haar op Conference for the Curious van VPRO Medialab op STRP Biënnale in Eindhoven, waar zij een van de sprekers was.

Hoe zou je je beroep omschrijven?

‘Ik combineer twee dingen. Ik ben begonnen als filmmaker en uiteindelijk ben ik me gaan richten op technologie. Ongeveer zeven jaar geleden heb ik Storycode opgericht, een organisatie die verhalenvertellers en techneuten bij elkaar brengt. Inmiddels zijn er afdelingen van Storycode over de hele wereld.

De reclame was een van de eerste branches die ging experimenteren met verhalen vertellen door middel van technologie. De druk om iets nieuws en interessants te doen is in de reclamewereld heel groot. Dus zo ben ik die wereld in gerold en nu ben ik strateeg bij een reclamebureau in New York. Ik doe veel aan onderzoek en ontwikkeling van ideeën.’

Wat denk je dat mensen op het moment willen van de media?

‘Er zijn zo veel soorten media die wedijveren om aandacht. Er zijn overal schermen en elektronica om ons heen en we worden overspoeld met informatie. Wij, de makers, proberen allemaal zo veel mogelijk aandacht van de kijker te krijgen. Die consument is vaak juist op zoek naar minder, niet meer. Mensen zijn vooral op zoek naar iets waar ze zich emotioneel aan kunnen binden. Tussen al die afleidingen willen mensen graag een zeer persoonlijke ervaring beleven. Sommigen krijgen dat gevoel door een mooi tv-programma, een ander met een virtual reality-ervaring. Of in de bioscoop: de lichten gaan uit en anderhalf uur lang zit je helemaal in het verhaal. Iets wat een ervaring kan bieden die me zo grijpt dat ik alles laat vallen en even nergens anders mee bezig ben, heeft de toekomst.’

'Wat wel echt nieuw is, is kunstmatige intelligentie. We hebben nog geen idee waar dat naartoe gaat. Dat gaat nog wat heel complexe vragen opleveren. Het is het meest uitdagende wat op ons afkomt.'

Aina Abiodun

Wat zijn de echt nieuwe ontwikkelingen?

‘Ik vind het belangrijk om dingen in historisch perspectief te plaatsen. Niets is echt helemaal nieuw. Virtual reality is volgens mij bijvoorbeeld een nieuwe vorm van theater. Het heeft alle elementen die een theaterervaring ook heeft. Een andere mogelijkheid van VR die ik de laatste tijd steeds meer zie, is dat het een soort religieuze ervaring biedt. Een bijzondere plek waar je steeds weer naartoe gaat om een fijne ervaring te hebben. En zowel het theater als de kerk zijn al duizenden jaren oud.

Wat wel echt nieuw is, is kunstmatige intelligentie. We hebben nog geen idee waar dat naartoe gaat. Dat gaat nog wat heel complexe vragen opleveren. Het is het meest uitdagende wat op ons afkomt. ‘

Wat zijn de grootste hordes die er nog moeten genomen worden?

‘Hardware is altijd een grote horde. Je moet een grote zware bril op, of ergens heen. Ik denk dat er in de toekomst een meer onzichtbare verbinding met de technologie zal plaatsvinden. Daarom vind ik augmented reality nu vaak interessanter dan virtual reality. Ik vind het interessant hoe die technologie onderdeel kan worden van ons dagelijks leven, in tegenstelling tot het escapisme van VR. AR is ook vaak een socialere ervaring. Misschien heb je nu nog niet zulke spectaculaire voorbeelden gezien, maar ik denk dat het een enorme impact zal hebben op ons leven. Wat gebeurt er als ons lichaam samensmelt met technologie, dat vind ik mateloos fascinerend.

Een ander probleem vind ik dat maar weinig mensen toegang hebben tot die nieuwe technologie. Dat betekent dat een groot deel van de mensheid uitgesloten wordt van het maken, en daardoor ook als doelgroep. Dat vind ik problematisch. Dat veranderen is moeilijk, want er is veel geld en toewijding voor nodig.’

Wat voor soort mediaconsument ben je zelf eigenlijk?

‘Ik moet voor mijn werk alles uitproberen, maar mijn persoonlijke consumptie is vrij meditatief. Ik kijk graag heel lange films en lees veel op mijn e-reader. Mijn functie is ook om dingen te analyseren, dus ik heb wat afstand nodig. Als ik niet werk ben ik vaak aan het lezen, mediteren of yoga. Daardoor kom ik tot mezelf.’