VPRO Medialab trekt het land in

In april 2018 bestaat het VPRO Medialab in Eindhoven drie jaar. We maken de balans op: wat zijn de resultaten van een VPRO-lab buiten het Hilversumse Mediapark en in het hart van de Brabantse technologie- en innovatiewereld?

Op basis van onderstaande overwegingen is besloten dat VPRO Medialab vanaf eind 2018 landelijk projecten oppakt en zichtbaar is en niet meer Eindhoven-based zal zijn. De VPRO blijft de bestaande Eindhovense en Brabantse partners daarin wel actief betrekken.

Evaluatie activiteiten

De projecten en activiteiten van het Medialab in de afgelopen drie jaar hebben de VPRO belangrijke kennis en een inspirerend netwerk opgeleverd die voorheen nog niet aanwezig waren. Denk daarbij aan het innovatie- en technologienetwerk in de Brainport regio, dat VPRO Medialab aan zich heeft weten te binden. Bovendien leverden de projecten nieuwe inzichten in innovatieve manieren van media maken en consumeren. Zo was VPRO de eerste omroep die storytelling verkende met de HoloLens en experimenteerde met het meten en visualiseren van intrinsieke emoties binnen een mediacontext. Daarnaast is de maatschappelijke outreach behoorlijk groot. Met veel evenementen is een groot en breed publiek bereikt. Zo waren er ruim 700 bezoekers bij negen Bliksem en Donderdagen, hadden onze DDW-exposities 45.000 bezoekers en hackten 200 deelnemers mee bij zeven Hackathons. Dit zijn vooral mensen die zich professioneel met (nieuwe) media, design en technologie bezighouden.

Vestiging in Eindhoven

Voor de meeste projecten en activiteiten van het Medialab hebben we samenwerking gezocht met een breed palet aan (inter-)nationale partners. In 2016 reisde de Meet Up reeks langs TodaysArt, Cinekid, IDFA, Eurosonic Noorderslag en STRP. Samen met deze festivals en onze bezoekers verkenden we de toekomst van storytelling. In het najaar van 2015, 2016 en 2017 organiseerde VPRO Medialab negendaagse exposities op de DDW. Dit zijn allemaal partijen en evenementen met een nationale uitstraling en achterban. Een klein deel van de activiteiten, namelijk de Bliksem en Donderdagen en Hackathons, werd lokaal georganiseerd. Na drie jaar op deze locatie is de conclusie dat de realisatie van innovatieve mediaprojecten met zowel partijen in Eindhoven als daarbuiten mogelijk is. Een vestiging in Eindhoven is daarvoor niet noodzakelijk. Daarnaast is de ambitie van VPRO Medialab om in de nabije toekomst een nauwere samenhang op te zoeken met de thema’s uit de VPRO-programmering, zowel fysiek als inhoudelijk.

Landelijke focus in 2018

Op basis van deze evaluatie heeft de VPRO besloten om na 2018 vol overtuiging het VPRO Medialab voort te zetten, maar de organisatie en aanpak ervan aan te passen. Dat betekent dat de focus niet meer ‘Eindhoven-only’ is, maar we het land in trekken. Dit sluit Eindhoven en Brabant niet uit: niet de locatie, maar passende inhoud en samenwerkingspartners worden leidend in de projecten.

Dit betekent dat het VPRO Medialab-kantoor in het Natlab eind 2018 een reizend lab wordt – per productie is een andere thuisbasis mogelijk. Het correspondentieadres is binnen de VPRO in Hilversum. Met activiteiten is VPRO Medialab in 2018 nog in Eindhoven aanwezig met een laatste Bliksem en Donderdagen op 3 mei en het Internet of Things-project, Blok22, dat zijn eindpresentatie heeft tijdens de Dutch Design Week in oktober 2018. Meer nieuws rondom deze projecten delen we via onze website en social media.

Contactpersonen voor VPRO Medialab zijn eindredacteur Annelies Termeer (a.termeer@vpro.nl) en producer Samantha Castano (s.castano@vpro.nl).