Wat doe je als je stofzuiger plots zijn taken neerlegt? Dit is het verhaal van DUSTIN, een slimme stofzuiger die zich niet senang voelt in zijn dienende rol en zoekt naar manieren om zijn lot te beïnvloeden.

dustin leren kennen?

kijk terug: vpro x ddw talkshow met niels 't hooft

stof tot nadenken

Wat als een apparaat slim genoeg is om te merken dat het dom werk doet? Dustin is een interactief verhaal op je smartphone dat je aan het denken zet over de morele implicaties van steeds slimmer wordende apparaten. Hoofdpersonage is de slimme stofzuiger Dustin die zich niet senang voelt in zijn dienende rol en zoekt naar manieren om zijn lot te beïnvloeden. Als gebruiker heb je een actieve rol in het verhaal en kun je het voortstuwen door middel van kleine interacties, game-play en keuzemomenten. Wil je vrienden worden met Dustin of zie je hem puur als apparaat? Gun je hem zijn rust of toon je geen begrip als hij geen zin heeft om aan de slag te gaan?

Dustin, een innovatief, interactief verhaal voor de smartphone ontwikkeld door VPRO Medialab in samenwerking met schrijver Niels ’t Hooft.

de toekomst van (te) slimme apparaten

In vijf hoofdstukken probeert Dustin zich op speelse wijze steeds verder in jouw persoonlijke leefomgeving te integreren. Dustin speelt zich af in een chat interface en vraagt toegang tot je camera en plant afspraken in je agenda. Een groot deel van het verhaal speelt zich af in augmented reality (AR). In deze scènes zie je Dustin in je eigen huiskamer of keuken verschijnen. De stofzuiger wordt dus onderdeel van je fysieke én digitale leven.

Dustin roept vragen op over de veranderende relatie tussen mens en ding. Zijn slimme apparaten slechts hulpmiddelen, kunnen ze onze vrienden zijn, of zullen ze in de toekomst ons leven (zonder dat we het door hebben) steeds meer gaan bepalen?

vpro's kritische blik op smart home apparaten en data privacy

niels 't hooft

Niels ’t Hooft (Leiderdorp, 1980) is schrijver van romans zoals Toiletten en De verdwijners en games zoals Toki Tori 2 en RIVE, en oprichter van de lees-app start-up Immer waarmee hij lezen op de telefoon wil verbeteren. Hij is de geestelijk vader van Dustin en heeft thuis nadrukkelijk geen robotstofzuiger.

ar als creatief medium

Sinds 2015 verkent VPRO Medialab voor de VPRO het creatief en verhalend potentieel van nieuwe technologieën. De techniek van augmented reality kennen veel mensen van Snapchat-filters of games als Pokémon Go, maar inhoudelijke, verhalende toepassingen zijn schaars. Met Dustin combineert VPRO Medialab de lopende onderzoekslijn naar de impact van AI en slimme apparaten op ons leven met een verkenning van AR als creatief medium.

hololens: van virtual reality bril naar app

Nieuwe technologieën, zoals AR, bieden tal van mogelijkheden om een publiek bij een verhaal te betrekken. Dit gebeurt in de meest letterlijke zin: de personages worden onderdeel van de omgeving waarin jij je als gebruiker bevindt. VPRO Medialab experimenteert al langer met deze technologische onderdompelingsmethode. Herinner je de mixed-reality bril Hololens nog? 

In 2016 presenteerden we de pilot van dit project op de Dutch Design Week. Door de bril op te zetten traden de bezoekers toe tot het door Maarten Baas ontwikkelde Tree Trunk Project. Nu, vier jaar later, is AR-technologie vanaf elke smartphone toegankelijk. 

mede mogelijk gemaakt door

Script: Niels ’t Hooft
App development: Frank Bosma, VPRO Medialab
App optimalisatie: Robot Kittens
Design: Linda Hoekstra
Character design Dustin: Daniël Ernst
Animatie: Jasper Hesseling 
Sound design: Lea Jurida
Eindredactie: Annelies Termeer, VPRO Medialab
Productie: Rens Mevissen, VPRO Medialab
Stagiairs: Safaa Bouzambou, Viviënne de Wolff, Emma Hogendorp

DUSTIN is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van NPO Innovatie en het VOGIN Go Fonds