home smart home night, woensdag 24 oktober

Hoe beïnvloeden het connected home en smart devices ons op een psychologisch vlak? Welke effecten hebben ze op ons gedrag, onze relatie met anderen en onze verhouding tot technologie? Praat mee tijdens de Home Smart Home Night.

filmvertoning en debat

Koop hier je tickets voor de Home Smart Home Night! 

Wat is de invloed van internet of things op ons persoonlijke leven, relaties en identiteit? Is er nog ruimte voor menselijk contact als we omringd zijn door slimme apparaten? Wat zijn de morele en ethische dilemma’s rondom de komst van smart connected devices die ons huis veroveren?

Deze vragen staan centraal tijdens de Home Smart Home Night van VPRO Medialab. We bekijken drie korte films van jonge filmmakers die ieder een toekomstscenario schetsen van ons leven met smart connected devices. Na elke film gaan we in gesprek met deskundigen en verkennen we de nabije realiteit, morele dilemma's en ethische vraagstukken die daar onlosmakelijk mee verbonden zijn.

Moderator: Veerle Devreese.   

woe 24 oktober - De Effenaar

Woensdag 24 oktober van 19.30-22.00 uur
De Effenaar, Dommelstraat 2 Eindhoven
Kaartjes te koop via: ticketmaster.nl

Prijs: €10,-

programma

19:30

Welkom en introductie door moderator Veerle Devreese en eindredacteur van VPRO Medialab Annelies Termeer.

19:45

Vertoning korte film MAYA gevolgd door tweegesprek over vertrouwen in tech tussen Wijnand IJsselsteijn (TU Eindhoven) en Elise Talgorn (Philips). 

20:15

Vertoning korte film RITA gevolgd door lezing van columnist Hasna El Maroudi over de vooroordelen in slimme apparaten. 

20:45

vertoning korte film ALEX gevolgd door gesproken column van filosoof Hans Schnitzler over onze omgang met technologie. 

21:10

Alexing performance door Steye Hallema (WildVreemd).

borrel

Gedurende de inloop en borrel zijn drie installaties te beleven, die speciaal voor Home Smart Home zijn ontwikkeld door studenten van Fontys Future Medialab: Mind Your Mind, IoT Mama en Data Miljonairs. 

wijnand ijsselsteijn

Wijnand IJsselsteijn heeft kunstmatige intelligentie en neuropsychologie gestudeerd en is gepromoveerd aan de TU/e op het gebied van telepresence. Wijnand is geïnteresseerd in de effecten van media-technologie op menselijk denken, voelen, handelen, en intermenselijke relaties. In zijn werk maakt hij zich hard voor het belang van de menselijke maat bij het ontwerp en gebruik van technologie, zodat technologische innovaties echt waarde toevoegen aan het menselijk bestaan.

elise talgorn

Elise Talgorn werkt als senior strategic design researcher bij Philips Design. Ze houdt zich bezig met de toekomst van de relatie tussen mens en machine, met een focus op gezondheidszorg. Met de constante samenwerking van haar linker- en rechterhersenhelft mengt ze high-tech vooruitzicht en storytelling om een toekomstbeeld en uitvindingen te bedenken waar technologie en empathie samenwerken om mensen hun leven te verbeteren. 

hasna el maroudi

Hasna El Maroudi is freelance journalist en columnist. Haar werk is onder meer gepubliceerd door de Volkskrant, Trouw en NRC Handelsblad, en in vertaling gepubliceerd door The Huffington Post en der Spiegel. In het verleden werkte ze voor BNNVARA als redacteur en als eindredacteur bij NPO Radio 1. Hier is ze ook nog geregeld te horen als mediaduider.

hans schnitzler

Hans Schnitzler is filosoof, publicist, spreker en voormalig columnist voor de Volkskrant. Hij heeft meerdere boeken geschreven over de effecten van de digitalisering op de mens. Sinds zijn opleiding filosofie houdt hij zich bezig met het uitwerken van filosofische inzichten en het schrijven van essays en opiniestukken. De Centrale thematiek is zijn werk is de invloed van digitalisering op de alledaagse leefwereld.

steye hallema (WildVreemd)

Steye Hallema is regisseur, componist en uitvinder. Hij staat bekend om zijn verteltalent in combinatie met de nieuwste technologie. Deze storydesigner stelt de relatie van het verhaal of de ervaring met de kijker en luisteraar centraal. Door ontwikkelingen in de media (VR of AR) verandert deze relatie constant.

veerle devreese

Veerle Devreese is creatief directeur bij creative consultancy Cornelis Serveert. Het team ontwikkelt formats en innovatieve concepten voor frisse blikken en kennisdeling. Maatschappelijke uitdagingen staan altijd centraal en de rol van digitale innovatie is daarbij een hot topic. Tijdens ruim 100 activiteiten wordt de impact van digitale innovatie door een artistieke bril onder de loep genomen.

advertentie