Julia Janssen is kunstenaar en ambassadeur van databescherming. Sinds ze in 2016 afstudeerde aan de Hogeschool voor de kunsten onderzoekt ze de invloed van data, AI en technologie op onze fysieke leefomgeving. Zo printte ze de data die een groot techbedrijf over haar verzamelde op pingpongballetjes en liet ze een groot boek drukken van de 835 privacy voorwaarden waarmee je akkoord gaat als je op ‘Ik accepteer cookies’ klikt. Ze won meerdere prijzen, waaronder de Rise 25 Award, een internationale prijs die eenmalig werd uitgereikt aan vijfentwintig mensen die wereldwijd strijden voor een veiliger, ethischer, betrouwbaarder en inclusiever internet. Sinds 2021 is Janssen ambassadeur van de Stichting Data Bescherming Nederland (SDBN), die door massaclaimprocedures tegen X., Amazon en Adobe opkomt voor het recht op privacy. Met een klein team werkt zij aan bewustwordingscampagnes over databescherming en digitale rechten.
Atze de Vrieze gaat met Julia Janssen in gesprek.