Podcast

De film als een kroket

De film als een kroket is een podcastreeks over bekende én onbekende Nederlandse filmklassiekers. In de podcast gaat Adeline van Lier met co-host & dochter MaxMijs Brouwer de confrontatie aan: ze gaan in gesprek over spraakmakende NL films uit de vorige eeuw.

Méér kroketten?

Ga dan naar de website van de podcast: De film als een Kroket.

#1: Het Debuut (1977), Nouchka van Brakel

De 14-jarige Carolien laat zich ontmaagden door de 40-jarige vriend van haar ouders, Hugo, en heeft in het geheim een kortstondige relatie met hem. Wat vinden we daar tegenwoordig van? Mag dat?

#2: Wan Pipel (1976), Pim de la Parra

De allereerste Surinaams-Nederlandse speelfilm, die in Suriname elk jaar herhaald wordt op Onafhankelijkheidsdag. Iedere Surinamer, jong en oud, kent de film. Maar waarom is Wan Pipel verder zo onbekend in Nederland?

#3: Spetters (1980), Paul Verhoeven

Een ruige en ongecensureerde film, zijn tijd ver vooruit. Maar hoe kijken we daar tegenwoordig naar? Kan het ongewenste gezegd en getoond worden of censureren we onszelf nog steeds?

#4: De Stilte rond Christine M. (1982), Marleen Gorris

Drie gewone vrouwen vermoorden ogenschijnlijk zomaar een voor hen onbekende man. In hoeverre wordt deze bijzondere film over drie gewone vrouwen en hun ongewone daad nog steeds als uitgesproken feministisch gezien? Of zien we nu drie ordinaire moordenaars?

#5: Een zwoele zomeravond (1982), Frans Weisz, Shireen Strooker

Het befaamde werkteater provoceerde, prikkelde en daagde haar publiek uit. Maar een zwart gemaakte Gerard Thoolen die een Surinaamse mevrouw speelde, kan nu echt niet meer. Hoeveel begrijpen we nu nog van het Werkteater?

#6: Het teken van het beest (1980), Pieter Verhoeff

De film vertelt het echt gebeurde verhaal van IJje Wijkstra, rebel en filosoof op het arme platteland op de grens van Groningen en Friesland aan het begin van de 20ste eeuw. In de visie van de regisseur wordt IJje Wijkstra een strijder tegen de gevestigde orde, die in een wanhoopsdaad vier agenten doodschiet. Kunnen we ons nog vinden in deze bijzondere interpretatie van de geschiedenis?