Sanne van der Peijl

over in de maat lopen

, Door Jan van Tienen

De redactie van Nooit Meer Slapen krijgt wekelijks meer kunst en cultuur te zien dan in ons radioprogramma past. Daarom delen we online onze persoonlijke culturele fascinaties. Deze keer: Sanne van der Peijl (1979). Ze studeerde muziektechnologie en is producer bij Nooit Meer Slapen.

Perfectie kan soms lelijk in de weg zitten met wat goed is. Tot dat inzicht kwam Sanne van der Peijl vorige week bij het zien van Aadje Piraatje, een kindervoorstelling van het Nederlands Philharmonisch Orkest. 

“Ik was met mijn kinderen naar die voorstelling, omdat ik het belangrijk vind om ze aan lekker veel cultuur bloot te stellen. Het was prettig en er werden her en der wat klassiekers gespeeld, zoals Wagners Walküre. De acteur die het theaterdeel voor rekening nam, liep rond met een houten poot. De slagwerker beeldde die wandeling muzikaal uit door op het woodblock te slaan. Maar het opmerkelijke was dat ‘ie dat perfect op de maat deed, in plaats van de voetstappen van de acteur te volgen. Hij speelde de partij precies zoals die op papier stond. Ik dacht: 'hee, waarom zou je in dit geval niet even leuk doen wat de situatie van je vereist?'

Het voorval zette Sanne aan het denken over wat klassieke muziek tegenwoordig eigenlijk nog is. 

“Ik vind het belangrijk dat klassieke muziek opgevoerd en beluisterd wordt, maar ik vraag me af of het niet te veel gaat over het ‘correct’ uitvoeren van het stuk.  Dirigenten en muzikanten lijken zó bezig te zijn met de perfecte uitvoering. Misschien zouden ze minder bezig moeten zijn met wat er moet, en meer met wat er kan. Meer variaties op het thema, meer ruimte voor eigen invulling.”

Voor Sanne is de band met klassiek nogal persoonlijk: haar ouders waren violisten, en ze heeft van kind af aan muziekles gehad. “Ik groeide op met die muziek. Mijn vader was tweede violist in het Rotterdams Philharmonisch Orkest, maar daar kreeg ik niet zo heel veel van mee. Mijn moeder daarentegen speelde in een strijkorkest en gaf les aan mensen van 3 tot 83 jaar, dus het huis was de hele dag vol muziek. Uit eigen beweging ben ik op mijn derde op pianoles gegaan, op mijn zevende kwam daar cello-les bij. Daarna heb ik de jeugdtheateropleiding gevolgd, en uiteindelijk heb ik muziektechnologie gestudeerd.”

Via verschillende banen bij onder meer de televisie, is ze nu sinds 2015 producer bij Nooit Meer Slapen. “Mijn werk bestaat uit het praktisch faciliteren van de uitzending. Gasten op tijd bij de studio krijgen, de locatie regelen, budgettering, planning, contracten. Alles wat er in praktische zin nodig is, van een satellietverbinding opzetten tot het bosje bloemen als dankjewel.”

Kan ze zelf binnen die functie wel eens uit de maat slaan, als de situatie dat vereist? “Bij mijn werk is het belangrijk dat het nauwkeurig verloopt, anders wordt de dirigent, of in dit geval: eindredacteur, niet blij. Maar het leuke aan mijn werk is dat ik wel veel kan meedenken over de inhoud. Als bijvoorbeeld een reportagemaker naar me toekomt om te praten over de technische realisatie van een idee, en dat idee is nog niet helemaal rond, moet ik ook inhoudelijk meedenken, om zeker te weten of het realiseerbaar is. Op zulke momenten laat ik los en loop ik uit de maat.” 

Een ander onderdeel van haar baan is contact hebben met podia, uitgevers en andere culturele instellingen. Gebruikt Sanne die contacten weleens om gratis kaartjes en dergelijke te regelen?

“Haha, ik misbruik mijn macht nooit! Ik vind dat te genant.” Echt hart voor cultuur, heeft Sanne. “Juist, ja: Betalen voor die bende!”