De cultuurweek van de redactie in korte tips

over wat we goed vonden

, Door de redactie

De redactie van Nooit Meer Slapen krijgt wekelijks meer kunst en cultuur te zien dan in ons radioprogramma past. Daarom delen we online onze persoonlijke culturele fascinaties. Deze keer: een korte lijst korte tips van redactieleden.

Machthebbers en machtelozen

Elianne Meijer (reportagemaker): "De Syrische schilder Abdalla Al Omari, die in België asiel kreeg en nu in Brussel woont en werkt, maakt realistische portretten van de machtigen der aarde - gehuld in lompen, als dakloze, bootvluchteling, dronkaard. De naamlozen met de gezichten van Obama, Poetin, Trump. Hij schrijft op zijn website: "Just as easily as everything worth defending can become defenceless, moments of absolute powerlessness can give you superpowers. Even I felt sorry for (my version of) Assad. In this universe without gravity, all we can hold on to is our vulnerability." Bam. Die komt binnen." (link: abdallaomari.com/thevulnerabilityseries/)

(A-)politieke kunst

Botte Jellema (reportagemaker): “Ik ging naar de KunstRAI en zag daar prachtige dingen, waaronder veel mooie fotografie (dat heeft mijn interesse), die opvallend vaak in het verlengde van het werk van Erwin Olaf was. Verder negeerde ik vooral de tekstbordjes naast de werken. En ik schreef er een stukje over op mijn website: bottejellema.nl/2017/06/kunstrai.”

Roekeloze, radeloze, redeloze liefde

Jan van Tienen (webredacteur): "Ik raad Gezelschapsjongen van Bernard Wesseling aan te raden. Joost de Vries schreef in De Groene dat het ‘een daverende roman is, een storm van beelden en taal’, en een paar van mijn lievelingszinnen uit het boek zijn deze: Ze zuchtte nog maar eens, en vervolgens, toen ze begreep  dat het menens was, dat het mocht duren, drukte ze mijn gezicht stevig in haar kruis en neuriede zachtjes – van een tijd die nooit heeft bestaan. Een paar dundrukken begonnen zich in stilte te verwijderen. Een la sprong half open."

Heksenjacht

Fleur Wetsema (stagiair redactie/webredactie): "Medea is de bekendste vrouw van de oudheid. In Christa Wolfs Medea. Stemmen. (1996) komen mythe en actualiteit pijnlijk bij elkaar, als zij als vluchteling het geheim van haar mans stad ontdekt en zij - vuile nieuwkomer - tot zondebok wordt gemaakt. Gruwelijke gebeurtenissen kleven voor altijd aan haar naam, maar dit keer lezen we het verhaal (eindelijk) door de ogen van een vrouw."