Wendelien van Oldenborgh maakte 'Cinema Olanda' over onze postkoloniale geschiedenis

Wendelien van Oldenborgh maakte 'Cinema Olanda' over onze postkoloniale geschiedenis

Het werk van beeldend kunstenaar Wendelien van Oldenborgh ontsluit delen van onze werkelijkheid die elders in het publieke leven vaak verscholen blijven. In haar film- en beeldinstallaties gebruikt ze vaak culturele verschillen – die het gevolg zijn van oude koloniale banden – als uitgangspunt. Zo ook in 'Cinema Olanda', de presentatie waarmee ze dit jaar Nederland vertegenwoordigt op de Biënnale van Venetië. Met drie nieuwe filmwerken gaat ze in op het Nederlandse modernisme en de postkoloniale geschiedenis. Pieter van der Wielen spreekt met Wendelien van Oldenborgh. (foto: Ari Versluis)

Dit fragment is onderdeel van

Nooit Meer Slapen

Het werk van beeldend kunstenaar Wendelien van Oldenborgh ontsluit delen van onze werkelijkheid die vaak verscholen blijven. Zo ook in Cinema Olanda, waarmee ze dit jaar op de Biënnale van Venetië staat. Hiermee gaat ze in op het Nederlandse modernisme en de postkoloniale geschiedenis. Verder aandacht voor het kunstproject 'Tijd voor Tapijten', en saxofonist Marike van Dijk is te gast.