Er komen andere tijden
In de laatste aflevering van Ondersteboven draait het om het gezag, dat in de jaren zestig z'n vanzelfsprekendheid verliest. De roep om democratisering en inspraak maakt korte metten met de regentenmentaliteit.
Achtdelige documentaireserie 'Ondersteboven - Nederland in de jaren 60' van NTR en VPRO. Een frisse blik onder aanvoering van Kees van Kooten op deze roemruchte periode, die Nederland voorgoed veranderde.
In de laatste aflevering van Ondersteboven draait het om het gezag, dat in de jaren zestig z'n vanzelfsprekendheid verliest. De roep om democratisering en inspraak maakt korte metten met de regentenmentaliteit.
De zevende aflevering van Ondersteboven gaat over kunst: in de jaren 60 niet langer iets voor de happy few, maar voor iedereen. Blijft de vraag: wat is kunst? Veel: van het leeggieten van een flesje limonade tot het voorlezen van een boodschappenlijstje in Carré.
De zesde aflevering van Ondersteboven gaat over de fysieke herinrichting van Nederland. Honderden eerste palen werden geslagen, meters lint doorgeknipt en planologen meenden nog dat ons land maakbaar was.
De vijfde aflevering van Ondersteboven gaat over vrouwenemancipatie. Meisjes zijn in de jaren zestig nog voorbestemd voor aanrecht en kinderwagen. Totdat de onvrede hierover wordt opgeschreven door Joke Kool-Smit, en de pil gezinsplanning mogelijk maakt. De actiegroep Man-Vrouw-Maatschappij verkondigt samen met Dolle Mina de bevrijding van de vrouw.
De vierde aflevering van Ondersteboven gaat over jeugdcultuur en muziek. Jongeren krijgen meer te vertellen en te besteden, terwijl hun haren steeds langer worden. In 1964 duiken ze de gracht in om dichter bij The Beatles te komen; in 1965 krijgen ze met Hilversum 3 een nationale jongerenzender. En 1966 wordt wel het beste jaar uit de popgeschiedenis genoemd...
De derde aflevering van Ondersteboven gaat over de ontzuiling in de jaren zestig. Het aantal gelovigen in Nederland daalt: de priesters worstelden met het celibaat en vrijgemaakt gereformeerden met een kerkscheuring.