In Nederland raakt het medium steeds bekender bij het grote publiek, in Amerika zijn podcasts al echt doorgebroken. We skypen met Julie Shapiro, executive producer bij Radiotopia, een samenwerkingsverband van bijzondere verhalende podcasts. Podcasts als 99% Invisible, Criminal en Love + Radio zenden allemaal uit onder de Radiotopia-vlag en worden ook in Nederland veel beluisterd. Samen zijn ze goed voor ruim dertien miljoen downloads per maand.
Shapiro luistert buiten haar tijd op kantoor nog eens twee tot drie uur per dag naar podcasts. ‘Radiotopia heeft al veertien shows en natuurlijk wil ik ook op de hoogte blijven van wat er in de rest van de podcastwereld gebeurt,’ vertelt ze. ‘Er zijn vijftig tot zestig programma’s waar ik regelmatig naar luister. Ik ben er dol op, maar ik mis muziek luisteren en lezen ook wel. Daar kom ik nu niet meer aan toe.’ Sommige programma’s, bijvoorbeeld actualiteiten, luistert ze op anderhalf keer de gewone snelheid. ‘Daar voelde ik me vroeger schuldig over, maar nu niet meer. Zo kan ik meer horen op een dag.’