Pitch je eigen podcastplan bij de VPRO

VPRO Podcast is altijd op zoek naar frisse ideeën voor nieuwe podcasts. Heb jij een goed idee, stuur het ons dan gauw op! En wie weet maak jij dan binnenkort je eigen podcast voor de VPRO. Hieronder zie je hoe je bij ons kunt pitchen.

Hoe stuur je een plan in?

De redactie van VPRO Podcast komt eenmaal per maand samen om alle binnengekomen plannen te lezen. Hieronder staat wat we verwachten dat je in jouw plan zet. Op deze manier kunnen we het beste beoordelen of het idee bij de VPRO en VPRO Podcast past.

Eens in de vijf weken bespreekt de redactie de binnengekomen plannen. Als we iets zien in een plan maken we meestal een afspraak voor een gesprek. Ook kan het zijn dat we nog wat vragen hebben waar we je over bellen of mailen, alvorens we weten of het plan iets is voor VPRO Podcast.

Een plan kan je sturen naar Randy Vermeulen, de coördinator van VPRO Podcast. Hem bereik je door een mail te sturen naar r.vermeulen@vpro.nl.

Wat zet je in je plan?

Schrijf een plan van tussen de 800 en 1200 woorden. Een plan kan door een individu of een groep worden ingediend. Verstuur grote bestanden naar ons via WeTransfer: onze mailboxen kunnen deze niet goed aan.

  • Beschrijf eerst je idee in één zin
     
  • Beschrijving van het project Wat is het verhaal? Wat wordt het uiteindelijke eindproduct? Wat wil je losmaken bij je publiek? Wat is het format van de aflevering? Is het een vervolgserie of zijn het losse afleveringen? Welke thema’s komen terug in de afleveringen? Hoe lang is een aflevering? Wat is de rode draad van de serie? Je kunt deze beschrijving eventueel kracht bijzetten door middel van een proefopname.
  • Geluidsvormgeving Hoe ga je het verhaal vertellen? Welke stijlmiddelen zet je in? Hoe klinkt het?
     
  • Voorbeeldaflevering  Op papier of als audio: onderwerp, invalshoek en vorm.
     
  • Vergelijkbare programma's Doe je research. Wat is er eerder al gemaakt over het onderwerp? En op welke manier onderscheidt jouw idee zich daarvan? Zowel qua onderwerp als in de vorm?
     
  • Motivatie van de maker(s)/journalist(en) Waarom wil jij het maken? Waarom moet dit gemaakt worden? Wat maakt het urgent? Hoe sluit het aan op de doelstellingen van de VPRO?
  • Thema VPRO Podcast richt zich op de volgende thema’s: onderzoeksjournalistiek, kunst en cultuur, drama en documentaire, wetenschap en geschiedenis. Binnen welk thema past jouw productie?
     
  • Promotie en beeld Wat is de doelgroep van je serie? Hoe bereik je die? En wat wil je losmaken? Wat zijn je ideeën over beeld en promotie?
     
  • Stand van zaken Maak inzichtelijk welk werk al is verricht. Heb je al een deel idee over de stijl van het project? Denk aan vergelijkbare programma's, hoofdpersonen die al benaderd zijn, een thema of verhaal waar al een basis voor is gelegd.
     
  • Team Stel jezelf voor. Wie ben jij en welke rol(len) wil je binnen de productie op je nemen? Met wie wil je samenwerken en wat voor mensen zoek je nog om dit project verwezenlijken?
     
  • Eerder eigen werk Wat heb je eerder gemaakt, qua journalistiek of creatief werk? Je mag voorbeelden bijvoegen. We zien het liefst werk dat een connectie heeft met dit plan.
     
  • Cv  Sluit een cv bij inclusief contactgegevens.

Over VPRO Podcast

Bij VPRO Podcast maken we audio, die on demand te beluisteren is. We proberen dingen, werken samen met bestaande programma’s en maken vooral heel veel podcasts.