extra video's

in de media

speciale vermelding Zilveren Nipkowschijf

100 dagen voor de klas heeft een speciale vermelding gekregen van de jury voor de Zilveren Nipkowschijf. Zij schrijft: 'De speciale vermelding voor 100 dagen voor de klas (VPRO) danken makers Tim den Besten en Nicolaas Veul aan hun gedurfde sprong in het diepe, door honderd dagen lang te proberen een nuttige rol te vervullen voor klasladingen jonge mensen. Een ode aan het onderwijzersvak, met liefde gemaakt. Want ondanks alle moeilijkheden twitterden onderwijzers in de lockdown teksten als: ‘Ach, door dit soort beelden krijg ik zo veel zin om weer voor de klas te staan’. Misschien ook omdat hun handen jeukten?'

waar gaan de afleveringen over?

1. Waar zijn we aan begonnen?

Tim den Besten en Nicolaas Veul worden ingewijd als nieuwe leraren en kijken de kunst van het lesgeven af bij hun begeleiders. Tim geeft, met begeleider Bjorn, een les over seksualiteit aan 4 vmbo, zijn mentorklas. Nicolaas wil weten op wat voor school hij terechtgekomen is en krijgt een bijzondere rondleiding.

2. Voor de leeuwen

Tim en Nicolaas geven hun eerste les en dat gaat niet vanzelf. Tim moet alle zeilen bijzetten om de leerlingen van 2 VMBO iets bij te brengen.

Nicolaas bereidt zich grondig voor op zijn lessen, maar daarmee kun je ook overdrijven en bovendien is het geen garantie voor succes. Volgens de begeleiders hoort het er allemaal bij: je moet spartelen en op je bek gaan. De leerlingen testen hun nieuwe leraren meteen uit; in de klas en op social media.

3. Tot hier en niet verder

Waar Nicolaas zich goed voelt bij zijn lessen op het vwo, gaat hij hard onderuit in VMBO 4 tijdens een discussie over #metoo. De klas ondermijnt zijn gezag en om die relatie te herstellen moet hij grenzen stellen en het gesprek met ze aan gaan; een kwetsbare opgave.

Tim blijft steken in zijn ontwikkeling, vindt zijn begeleider Bjorn. Na een confronterend gesprek met Nicolaas, een inspirerende ontmoeting in de lerarenkamer en de hulp van gymjuf Judith, herpakt hij zich.

4. Achter de maskers

Tim geeft een mentorles over gescheiden ouders en daar zit niet iedereen op te wachten. Toch komen er een paar verrassende verhalen op tafel.

Nicolaas wordt verrast door een heel persoonlijk bericht van een leerling uit 1 gymnasium. Hij zoekt haar op om het gesprek met haar aan te gaan.

5. Slijpen en polijsten

Tim ziet dat de leerlingen uit VMBO 4 op hun stages heel anders zijn dan op school. Nicolaas daagt zijn gymnasiumleerlingen uit om te filosoferen over het leven.

Voor het eerst lijkt alles op rolletjes te lopen, maar dan maken meneer Veul en meneer Den Besten buiten de schoolmuren een enorm stomme fout.

6. Waar doe je het voor?

Het experiment loopt op zijn einde. Bij Tim begint de twijfel toe te slaan en die kan hij niet meer verbergen in de klas. Nicolaas pakt in zijn havo/vwo-klas uit met een debat over de Gouden Eeuw.

De vraag dient zich aan of Tim en Nicolaas op hun plek zijn als leraar. Het eindoordeel van de leerlingen en de begeleiders is eerlijk, mooi en een beetje pijnlijk. Voordat meneer Den Besten en meneer Veul samen met de leerlingen het feest induiken, nemen ze afscheid en dan strijden de vermoeidheid en de emoties om de voorrang.