dinsdag 8 januari, 22.55 uur, NPO 2

2Doc: The Facebook Dilemma (2)

dinsdag 8 januari, 22.55 uur, NPO 2

2Doc: The Facebook Dilemma (2)

Hoe heeft Facebook als sociaal netwerk de offline wereld schade toegebracht? In dit tweeluik wordt aan de hand van interviews met verschillende (oud)medewerkers van het bedrijf stilgestaan bij de ontwikkeling van Facebook, van de start tot de dag van vandaag.

2Doc: The Facebook Dilemma (deel 2)
dinsdag 8 januari, 22.55 uur, NPO 2


Deel 1 van The Facebook Dilemma is uitgezonden op maandag 7 januari.
Lees meer over het eerste deel →

In deel twee van deze documentaireserie zien we welke rol Facebook speelt bij het vormen van de Amerikaanse publieke opinie. De exponentiele groei en invloed van het bedrijf hebben impact op het politieke speelveld in de Verenigde Staten en daarmee is Facebook een machtig middel geworden voor politieke manipulatie. Welke invloed heeft het uitgeoefend in de aanloop naar de presidentsverkiezingen van 2016? Wat zegt de ontmaskering van het Britse propagandabedrijf Cambridge Analytica over de gevaren van het verspreiden van desinformatie? Sinds 2012 maakten zij gebruik van Facebook voor gedragsmodificatie en ‘perception management’.

Duidelijk wordt dat de Amerikaanse democratie zich op dit moment in een crisis bevind, die de Verenigde Staten grotendeels aan zichzelf heeft toegebracht.

Regie: James Jacoby, Verenigde Staten, 2018

advertentie