de dag dat een rijke Amerikaan ID&T kocht

Rewind 4: 22 oktober 2013

de dag dat een rijke Amerikaan ID&T kocht

Rewind 4: 22 oktober 2013

Een jongensboek? De ultieme beloning voor 25 jaar keihard werken? Of toch een maffiafilm waarbij jij aan de verkeerde kant van de tafel zit? De verkoop van de roemruchte promotor ID&T was de grootste deal die ooit in de Nederlandse dance gemaakt is. Zo ging dat.

22 oktober 2013. ID&T is internationaal niet te stoppen. Hun grote Sensation-feest - iedereen in het wit gekleed in een stadion - slaat over de hele wereld aan. Nooit was het Nederlandse dancebedrijf ambitieuzer. Maar aan de groei zat ook een grens, zeker als de Amsterdammers het op eigen kracht wilde doen. In Nederland zat ID&T al jaren aan de top. Met feesten als Thunderdome, Trance Energy, Inner City en Mystery Land was de promotor sinds de jaren negentig zo'n beetje synoniem met grote festivals. 

En dus zocht Duncan Stutterheim al een paar jaar naar geschikte, kapitaalkrachtige partners voor zijn ID&T. Die vond hij uiteindelijk in SFX, het bedrijf van Robert F.X. Sillerman, een New Yorkse miljardair die al eerder had laten zien hoe je een roll-up doet: hij kocht tientallen bedrijven in de hele wereld op en vormde zo de mega concertpromotor Live Nation. 

Er wordt aftastend gesproken, er worden zelfs bedragen genoeg - megabedragen, die niet eens weggehoond worden. Een probleem: Wouter Tavecchio, oprichter van Q-Dance en de belangrijkste partner in de verkoop, ziet het eigenlijk helemaal niet zitten. Een roll-up, denkt hij: wij worden niet opgerold wij ROLLEN op! En bovendien: zo'n corporate structuur, de Amerikaanse beurs, wat kan dat voor goeds brengen? Niets toch? 

In het vierde deel van De Machine vertellen we het verhaal van de verkoop van ID&T, een business verhaal met cowboytrekjes. Je hoort ID&T-topman Duncan Stutterheim, Wouter Tavecchio van Q-Dance en Bas Meijer, CEO van ID&T.

De vijf delen van podcast Rewind worden uitgezonden in VPRO's Nooit Meer Slapen op Radio 1 (tussen 00.00 uur en 02.00 uur) en verschijnen daarna op 3voor12. Abonneren kan op iTunes en Stitcher en via RSS.

advertentie