Wat wist u van televisie?
‘Niks!’
Waarom namen ze u dan aan?
‘Ik had een drama achter de rug bij uitgeverij Audax. Dat liep voor mij goed af, waarna ik met een gouden handdruk thuis zat en dacht: hoe nu verder? Toen belde John de Mol en die zei je moet Paul Römer bellen.’
Wacht even. De Mol belde. Zo gaat dat?
‘Toen ik hoofdredacteur was van Weekend belde hij soms ook om mij op de vingers te tikken en zijn bedrijf te bewaken. De Dolly Dots stonden bijvoorbeeld bij hem onder contract en daar kreeg ik veel primeurs over, maar als hij vond dat ik te ver ging, liet hij dat wel weten.’
Daar trok u zich natuurlijk niets van aan.
‘Jawel hoor. Als roddelblad moet je je daar wel iets van aantrekken. Naar buiten toe kun je wel het sprookje in stand houden dat je in camouflagepak bij BN’ers in de tuin ligt, maar zo werkt het niet, althans niet in mijn tijd. Ik ging koffie drinken met Vanessa en zei dan: “Verzin even een leuk verhaal over jezelf, Vanes.”’
Het was dus niet gek dat De Mol belde?
‘Het was wel gek dat hij hiervoor belde. Ik kreeg ook niet de kans om te vragen waarom ik producent Römer moest bellen, want toen had hij al opgehangen. John is niet van de koetjes en de kalfjes.Voordat ik zijn nummer had gevonden, belde Römer zelf al. “Ik moest je bellen van John,” zei hij. Afspraak gemaakt, maar daarbij was hij niet al te hartelijk. Hij dacht: wat moet ik in godsnaam met die vrouw. Hij gaf mij een paar A4’tjes en zei: “Lees dit eens.” Begon hij uitgebreid te vertellen hoe hij het ging maken, dat het zo ingewikkeld was, met 24-uursdiensten en -ploegen. Ik dacht: misschien willen ze dat ik iets doe voor de pr van het programma. Toen ik bij de deur stond om weg te gaan, hoorde ik hem zeggen: “Dan noem ik jou maar hoofdredacteur.” Ik ben nogal stoer en zei: “Prima.”’