Murat Isik introduceert 'Wees onzichtbaar'

Wees onzichtbaar

hoe werkt het?

Hoe werkt de boekenclub?

  1. Download gratis de Brommer op zee-app in je appstore of playstore.
     
  2. In de app vind je exclusieve notities van de auteur en kan je met andere lezers in gesprek. Alle updates rondom de boekenclub vind je in onze Facebookgroep.
     
  3. Lees je het boek liever op papier? Dat kan ook! Volg ons dan op InstagramFacebook, of Twitter voor alle leesopdrachten. Of schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief.

Veel leesplezier!

Wie is Murat Isik?
Murat Isik (1977) debuteerde in 2012 met de roman Verloren grond. Hij won hiermee de publieksprijs van De Bronzen Uil en werd genomineerd voor de Academica Literatuurprijs. In 2017 publiceerde hij Wees onzichtbaar, waarmee hij werd bekroond tot winnaar van de Libris Literatuur Prijs van 2018.

over het boek

Wees onzichtbaar

De Bijlmermeer, begin jaren tachtig. De vijfjarige Zaza-Turkse Metin komt met zijn ouders en zus naar Nederland. Vader is een wekloze communist die overdag boeken van Marx en Lenin leest en zich 's avonds bezat met vrienden. Thuis is hij onvoorspelbaar en vaak gewelddadig, en dan siddert het hele gezin. Metin vreest hem en maakt zich onzichtbaar. Maar langzaamzaam – als de kinderen ouder worden en de moeder zich emancipeert – groeit het verzet tegen de vader.

Ondertussen verandert de Bijlmer ook. Bedoeld als vooruitstrevende wijk vol groen en ruimte verwordt het tot een gevreesd getto met veel criminaliteit, hordes junks en leegstand. Op een zondagavond in 1992 boort een Boeing 747 zich in de flat Kruitberg. Tientallen bewoners komen om. In de dagen erna lopen op Metins middelbare school de raciale spanningen op. De Bijlmer verandert in de daaropvolgende jaren definitief: ondanks fysiek verzet van activistische bewoners worden veel flats gesloopt, en wordt een nieuw tijdperk ingeluid.

leesopdrachten van Murat

1

De Bijlmer is het decor waartegen Wees onzichtbaar zich afspeelt. Het speelt een belangrijke rol in het boek, niet alleen als decor, het is ook een personage. Over de Bijlmer is veel geschreven en veel gezegd door de jaren heen, vaak in clichés en vooroordelen, iets wat ik met het boek probeerde te tackelen. Wat is jouw beeld van de Bijlmer op dit moment, voordat je begint aan het boek? Kun je een aantal kenmerken noemen die in je opkomen?

2

Vriendschap is een belangrijk thema in het boek. De vriendschap met Kaya haalt de hoofdpersoon Metin uit zijn isolement. Voor Metin is Kaya niet alleen een dierbare vriend, maar bijna ook een grote, stoere broer. Door die vriendschap wordt hij positief beïnvloed in zijn ontwikkeling, en wordt een belangrijke kernwaarde bij Metin gestimuleerd die lang werd onderdrukt. Wat is die belangrijke kernwaarde? En welke belangrijke kernwaardes ken jij toe aan vriendschap?

3

In het boek speelt onderwijs een belangrijke rol. Enerzijds in stimulerende zin. De hoofdpersoon, Metin, maakt er vrienden en wordt op de basisschool aangemoedigd om naar de bieb te gaan en veel te lezen. Daardoor ontbrandt bij hem een leeskoorts en het schenkt hem een enorme, interne wereld waarin hij graag vertoeft. Anderzijds is er ook de zware en moeizame tijd op de middelbare school, waar hij een buitenstaander is. Zelf zeg ik tijdens lezingen vaak dat het boek een aanklacht is tegen het onderwijssysteem. Zijn jullie het daarmee eens? En zo ja: hoe komt dat in het boek tot uiting?

4

De moeder emancipeert zich gedurende het verhaal ondanks tegenwerking en tegenslag. Er zijn verschillende (complicerende) factoren die daaraan bijdragen. Hoe zou je haar emancipatie omschrijven? Is deze voltooid, volgens jou?