#followme

de eerste documentaire over Instagram op Instagram

Programmamaker Nicolaas Veul duikt in de financiële wereld achter Instagram. Op dit sociale platform is een compleet nieuw verdienmodel ontstaan: likes en followers zijn keiharde valuta geworden. Maar welke schaduweconomie ontstaat hierdoor? Wat is echt en wat is nep? Hoe voer je de strijd tegen het algoritme? Wie zijn de winnaars en wie de verliezers? En wat merk jij daarvan als je door je feed scrollt? Met #followme produceert de VPRO de eerste documentaire over Instagram op Instagram.

22 november om 20.55 uur op NPO 3

#followme is een crossmediaal onderzoek naar de economie die sinds de oprichting van Instagram is ontstaan: soms creatief en vernieuwend maar soms ook heel schimmig. Vanaf 6 september is het maakproces te volgen op het account @followme.doc. Daar probeert hij alle tips en trucs om aan populariteit te winnen, toont hij live interviews en reflecteert hij op zijn bevindingen. 

De verticale documentaire gaat op 21 november in première op het nieuwe videokanaal van Instagram: IGTV.

De televisieversie wordt een dag later, om 20.55 uur op 22 november, uitgezonden op NPO 3.

Instagram is met meer dan 600 miljoen maandelijkse gebruikers hét sociale medium van dit moment. Online-zichtbaarheid is belangrijker dan ooit, hoe meer likes en followers hoe meer status. Voor veel jonge beroepsgroepen betekent online-status een garantie op werk. In die steeds gekker wordende industrie van Instagram bepaalt het algoritme wie er boven komt drijven. Likes en comments leveren followers op. En als je die niet kunt krijgen? Dan koop je ze gewoon. Nicolaas Veul onderzoekt de wereld van boostboysbots, shout outs en betaalde likes uit Rusland. Want er zijn geen regels in deze nieuwe economie: welkom in het Wilde Westen dat Instagram heet.

nepvolgers te koop

Op Marktplaats worden Instagramaccounts aangeboden met duizenden (nep)volgers. Kant en klaar beschikbaar voor maar een paar tientjes. Nicolaas Veul kocht zo'n account zodat @followme.doc alvast een flinke voorsprong heeft.

volg het maakproces

meer berichten ⇣

advertentie