de eerste documentaire over Instagram op Instagram

#followme

de eerste documentaire over Instagram op Instagram

#followme

Programmamaker Nicolaas Veul duikt in de financiële wereld achter Instagram. Op dit sociale platform is een compleet nieuw verdienmodel ontstaan: likes en followers zijn keiharde valuta geworden.

Maar welke schaduweconomie ontstaat hierdoor? Wat is echt en wat is nep? Hoe voer je de strijd tegen het algoritme? Wie zijn de winnaars en wie de verliezers? En wat merk jij daarvan als je door je feed scrollt? Met #followme produceert de VPRO de eerste documentaire over Instagram op Instagram.

De hele documentaire is ook te zien op IGTV.

#followme is een crossmediaal onderzoek naar de economie die sinds de oprichting van Instagram is ontstaan: soms creatief en vernieuwend maar soms ook heel schimmig. Je volgt het maakproces op het account @followme.doc. Daar probeert Nicolaas Veul alle tips en trucs om aan populariteit te winnen, toont hij interviews en reflecteert hij op zijn bevindingen. 

De verticale documentaire ging op 21 november in première op het nieuwe videokanaal van Instagram: IGTV.

De televisieversie werd een dag later, om 20.55 uur op 22 november, uitgezonden op NPO 3.

In #followme vraagt Nicolaas Veul zich af wie de winnaars en wie de verliezers zijn in deze nieuwe industrie. Hoe voer je de strijd tegen het algoritme? Hij praat met verschillende influencers en met het Amsterdamse Agency for Digital Influencer Marketing: IMA. Als geen ander weten zij hoe de Instagram industrie in elkaar steekt. Daarnaast reist hij naar Rusland waar aan huis gebonden jonge moeders comments schrijven op bestelling, Vervolgens gaat hij naar Amerika waar social media software ontwikkelaar Dovetale een instrument ontwikkelde om nepvolgers en bots te herkennen. Travel influencer Sara Melotti doet in Milaan verslag van haar -naar eigen zeggen- gewelddadige relatie met het medium. En een groothandelaar in nepvolgers doet anoniem een boekje open over fraude op Instagram. Er lijken geen regels te gelden in deze nieuwe economie: welkom in het Wilde Westen dat Instagram heet.

privéjet huren in rusland

Hoe lijk je met weinig geld toch zo rijk als een Russische oligarch? Huur het interieur van een privéjet! Nicolaas Veul ging naar Moskou waar een Russische influencer hem alles vertelde over de neppe rijkdom op Instagram. Je kan voor je Instafoto's naast nagemaakte privéjets ook volledige appartementen huren, doosjes van de nieuwste iPhone en lege champagneflessen van een duur merk.

hoofdredacteur Viva Debby Gerritsen

Hoe belangrijk is Instagram in de bladenwereld? Is het maken van een mooi blad genoeg? Nee, zegt hoofdredacteur Debby Gerritsen van Viva, naast bladenmaken moet je weten wat er online gebeurt en is het ook belangrijk hoeveel volgers je zelf hebt. #Followme onderzoekt: hoe afhankelijk zijn we van Instagram?

Nicolaas op @jaw

Omdat Nicolaas ‘de allergrootste’ op Instagram wil worden zet Alexander zijn ‘miljoenennetwerk’ in. Hij onderhandelde een post op @jaw, een account met wel 1,4 miljoen volgers. We zijn benieuwd wat dit gaat opleveren.
Disclaimer: We betaalden hiervoor 400 euro. We kregen korting, uit support voor de film, normaal kost zo’n shoutout meer en is het onderdeel van een uitgebreide strategie, maar daarvoor was Nicolaas te arm.

Alexander maakt je groot

Nicolaas wil groot worden op Instagram. Hij ging daarom langs bij Alexander @alexxvermeulen van alike.nl, die alles weet van groeien op Instagram. Geen nepvolgers, maar shoutouts van influencers en op themapagina's zijn volgens Alexander de sleutel. ‘Instagram is netwerken.’ 

fashion-influencer Olivier Weber

Olivier is fashion-influencer, al vindt hij zelf dat hij met zijn 10K volgers te klein is om zo genoemd te worden.

influencer Sara Melotti

Sara Melotti werd in de begindagen van Instagram snel groot als fotograaf. Maar toen in 2016 het algoritme werd ingevoerd was ze ineens nauwelijks meer zichtbaar. Ze voelde zich gedwongen om allerlei strategieën toe te passen die misschien niet helemaal zuiver zijn. In 2017 besloot ze daarmee te stoppen en schreef ze er een artikel over 'Instagram created a monster', waarin ze een boekje opendeed en zich beklaagde over wat er van Instagram was geworden. Nicolaas Veul sprak met haar in Milaan.

de redactie biecht op

De #followme redactie gaat met de billen bloot! Niet alleen grote influencers gebruiken schimmige Instagramtrucjes, wij zijn er zelf ook schuldig aan. En dus biechten we op, om te laten zien dat het meer gebeurt dan je denkt.

spot de bot

Hoe herken je een nepaccount? Bot-detective Mike geeft je 6 tips. Nicolaas Veul ging langs bij zijn bedrijf Dovetale, dat zich specialiseert in social media marketing strategieën.

New York Fashion Week

Nicolaas Veul bezocht de New York Fashion Week en vroeg een paar bezoekers om hun mening over Instagram. Het lijkt erop dat Instagram voorlopig blijft.

op bezoek bij Instagram

Natuurlijk willen wij héél graag met Instagram zelf praten. Nicolaas Veul reisde daarom naar New York, maar een afspraak maken valt nog niet mee...

Instagram 4 dummies: nepvolgers

Zo’n 10% van alle accounts op Instagram is nep, en veel volgers zijn dus ook nep. Maar: wie maakt ze? Wat doen ze precies? En misschien nog wel interessanter: hoe herken je een nepaccount?

Instagram 4 dummies: het algoritme

Op Instagram wordt gestreden om volgers en populariteit. Maar om bovenaan in de tijdlijn van anderen te komen, ben je afhankelijk van ‘het algoritme’. Je hoort deze term vaak voorbij komen. Maar hoe werkt dat mysterieuze algoritme nou eigenlijk? En hoe kan je dat bespelen? Want als je de spelregels kent, is het populariteitsspel een stuk makkelijker.

nepvolgers te koop

Op Marktplaats worden Instagramaccounts aangeboden met duizenden (nep)volgers. Kant en klaar beschikbaar voor maar een paar tientjes. Nicolaas Veul kocht zo'n account zodat @followme.doc alvast een flinke voorsprong heeft.

volg het maakproces

meer berichten ⇣

in de pers

colofon

Een film van Nicolaas Veul
Camera/regie Duco Coops
Research
 
Wiesje Kuijpers
Anna Meijer van Putten
Montage
 
Obbe Verwer
Josèff Iping
Eindredactie
 
Lotje IJzermans
Jurgen van Uden
Redactie online

 
Wiesje Kuijpers
Jim Schulpen
David Meulenbeld
Productie Rens Mevissen
Hoofdredactie VPRO
 
Anouk Kamminga
Stan van Engelen
Met dank aan
 
Alex Klippel
Roos van Ees

 

advertentie