Het programma is nog maar één seizoen oud, toch is besloten het roer voor het tweede seizoen volledig om te gooien. Wilfried de Jong over de koerswijziging van zijn programma en de vernieuwingen binnen de fotografie. 

De actualiteit is de grootste drijfveer om het programma het tweede seizoen live te presenteren. ‘Fotografie is altijd al een snel medium geweest', zegt De Jong, 'maar het gaat steeds sneller en die snelheid neemt een belangrijkere positie in. Iedereen maakt nu foto’s en die foto’s krijgen steeds meer waarde – ook van amateurfotografen.’

het verhaal achter de foto

Toch kenmerkt de fotografie zich ook juist door de verstilling: het is immers niet stilstaand beeld - een groot contrast met de gejaagde nieuwswereld waarin van nu waarbinnen bewegend beeld en streaming video steeds meer de norm is. Op welke manier komen de steedse snellere fotografie en de verstilling van het genre samen in het programma? ‘Ik gebruik fotografie ook om verhalen los te krijgen van mensen', licht de Jong toe. 'Een nieuwsfoto heeft altijd een achterliggend verhaal. Voor mij is het juist de uitdaging om dat verhaal naar boven te halen.’ 

Het publiek heeft hierin een prominente rol; elke bezoeker neemt een foto mee met een bijzonder verhaal. Op een groot scherm in de studio kiest De Jong vervolgens een aantal van deze foto’s en licht het verhaal uit. ‘Het kunnen vakantiefoto’s foto’s zijn of een goed uitgedachte foto van een fotografiestudent. Daar zal geen onderscheid in gemaakt worden. Dat is nu juist het leuke ervan. Ik laat me leiden door nieuwsgierigheid.’

het beeld van de week

Daarnaast kijkt Wilfried de Jong samen met Martijn Kleppe, onderzoeker persfotografie aan de Erasmus Universiteit, elke week naar een nieuwsfoto en stelt de vraag ‘waar kijk ik naar?’. Een nieuwsbeeld is immers niet altijd wat het lijkt.
 
‘De insteek van Fotostudio de Jong is bewust niet de technische kant van de fotografie. Het gaat om de verhalen, en daarmee ook de actualiteit. Het zou best eens kunnen dat een foto van bijvoorbeeld Instagram zoveel indruk maakt dat we daarmee iets gaan doen. Maar we gaan niet bespreken of de foto onderbelicht is. Bovendien ben ik op technisch vlak nooit een kenner geweest van fotografie. En het verhaal kan prachtig zijn terwijl de foto bijvoorbeeld onscherp is.'

iedereen fotograaf

Iedereen is tegenwoordig in de weer met fotografie. ‘Er gebeurt van alles in dat opzicht’, vertelt De Jong. ‘Ik ben nog van de tijd dat ik met een fotograaf op pad ging die ongeveer honderdvijftig euro voor een foto kreeg. Die tijd is voorbij. Door de digitalisering en verbetering van mobiele fotografie kan iedereen makkelijk foto’s maken. Professionele fotografen krijgen daardoor een steeds minder belangrijke positie.’
 
Vind De Jong het als echte fotoliefhebber jammer dat deze trend gaande is? ‘Nee, zo zou ik het niet willen zeggen. De wereld is veranderd. Het biedt bovendien een hoop nieuwe mogelijkheden, zoals we in Fotostudio de Jong ook zullen laten zien.’

extra

In de nieuwe serie van Fotostudio de Jong heeft het publiek een actieve rol. Veertig bezoekers hebben een foto opgestuurd met een bijzonder verhaal. In de uitzending bespreekt De Jong de voor hem meest aansprekende foto's. Op vpro.nl een extraatje: vijf foto's met een bijzonder verhaal die in de laatste aflevering niet zijn besproken:

ONTRUIMING NOS: achter de schermen bij de vpro 

Een kwartier voor aanvang van de première van het tweede seizoen van Fotostudio De Jong vond het gijzelincident plaats bij de NOS. Als gevolg van de ontruiming bij de NOS ging de uitzending later van start en moest De Jong snel improviseren en de aflevering aanpassen aan de actualiteit.

Eindredacteur Renate Verhoofstad (Fotostudio De Jong) vertelt het verhaal achter de schermen