Gedurende de twintigste eeuw zou er een eind komen aan de vanzelfsprekende macht van de vorstelijke elite. Maar in 1906 hield niemand dit nog voor mogelijk.

Als je de tegenstellingen van de nieuwe eeuw zou willen tonen, moest je afreizen naar twee keizerlijke steden. In Berlijn werd de moderniteit met wild, ongeremd enthousiasme omarmd. Keizer Wilhelm's Berlijn moest het nieuwe Duitsland verbeelden: groter, sterker, beter. In Wenen daarentegen wilde de oude keizer Franz Joseph niets van dit alles weten.

In zijn Biedermeier idylle sloot hij zich af voor de ophanden zijnde veranderingen. Maar in de kelders en kroegen van de Keizerstad was de rot al ingezet. De mislukte schilder Adolf H. kon haast niet wachten tot de veranderingen kwamen.

Errata 1906

In de aflevering wordt beweerd dat het Oostenrijks-Hongaarse Rijk tot de Zwarte Zee reikte. Dit is onjuist. In werkelijkheid lag de grens zo'n 500 km van de Zwarte Zee af. In de montage werd de zin waarin dit werd beweerd ingekort: de correcte zin had moeten zijn ´...reikte bijna tot aan de Zwarte Zee´.

media bij deze aflevering

In Europa Salon

OVT presenteert live vanuit studio Desmet de In Europa Salon. Geert Mak en diverse gasten praten over gebeurtenissen in het jaar dat vanavond centraal staat in de aflevering van In Europa. Afl. 2: 1906, Berlijn en Wenen Een gesprek met Geert Mak, historicus Joost Augusteijn (over hoe koning Victoria het Britse koningshuis moderniseerde), auteur Jan Van den Berghe (van De naakte kroon, over verdwenen Europese dynastieën) en historicus Jeroen van Zanten (over de Habsburgers en de Oranjes). Over de verdwenen en gebleven monarchieën in Europa.