James Graham schreef het script voor de film ‘Brexit: The Uncivil War’, een briljante politieke thriller over de sluwe strategie waarmee de gewone Brit bespeeld werd om te stemmen voor een vertrek uit de Europese Unie.

een script over een vuile oorlog

Hoe heeft de brexit kunnen gebeuren? Scenarioschrijver James Graham worstelde met precies die vraag na het referendum. Om te begrijpen wat er was gebeurd, ging hij op onderzoek uit. 

Wat hij ontdekte, verwerkte hij in het scenario voor de speelfilm Brexit: The Uncivil War. Deze film focust op de strategie van het campagneteam van Leave, het team dus dat wilde dat het Verenigd Koninkrijk uit de EU zou stappen.

Het bleek een strategie die geraffineerd gebruikt maakte van nieuwe media. Heel slim, maar daardoor ook behoorlijk beangstigend. Sleutelmoment is de ontmoeting tussen de extreem conservatieve Dominic Cummings, het politieke mastermind achter de Leave-campagne, en de medewerkers van Cambridge Analytica ontmoet.

Cummings is dan op zoek naar een bepaalde groep stemmers. De hoogopgeleide stadse Brit kan hem gestolen worden, want die kan hij toch niet overhalen. De racistische conservatieve provinciaal ook. Hij weet toch al dat die Leave gaat stemmen.

Nee, Cummings is op zoek naar de kleine groep daartussen. De miljoenen Britten die het niet zo goed weten, maar die bang zijn voor snelle maatschappelijke verandering en verlies. Cambridge Analytica weet precies hoe hij die groep, deze zogenaamde 'persuadables' kan bereiken. 

Shot uit de film 'Brexit: The Uncivil War'

de EU geeft niets om zielige ijsberen

De ijsberen-clickbait die de EU in een kwaad daglicht zette tijdens het brexit-referendum in 2016

De ijsberen-clickbait die de EU in een kwaad daglicht zette tijdens het brexit-referendum in 2016

Het Leave-kamp maakt in de opmaat naar het brexit-referendum grote beloftes die zeer lastig zijn waar te maken, zoals het grootschalig investeren in gezondheidszorg op het moment dat het Verenigd Koninkrijk geen 'contributie' meer moet betalen aan de EU. 

Naast deze beloftes zet het Leave-kamp in op massale clickbait-acties via sociale mediakanalen als Facebook. Hiermee worden vooral de twijfelaars, de 'persuadables' dus, overgehaald met advertenties die ogenschijnlijk niets te maken hebben met het referendum.

Zo krijgen ze bijvoorbeeld de vraag gesteld of ze van voetbal houden en krijgen ze foto's te zien van zielige ijsberen met daarnaast een boodschap als 'De EU geeft niets om ijsberen. Stem Leave!' Een groot deel van de twijfelende Britten blijkt daarvoor vatbaar.

kijk ook: 'Brexit: The Uncivil War'

Drama. Tijdens de zomer van 2016 voeren Britse politici campagne voor of tegen een brexit, terwijl achter gesloten deuren politieke adviseurs hun 'oorlogsplannen' bedenken. Een periode van roddels en verraad is het gevolg. Een fascinerende blik op een volksstemming die niet alleen de toekomst van het Verenigd Koninkrijk veranderde, maar ook de manier waarop er naar politici gekeken werd