Aflevering 1. Een coryfee en een aanstormend talent praten over hun vak. Adelheid Roosen (62) en Eline Arbo (34). Allebei geëngageerde regisseurs met een rotsvast geloof in theater als drijvende kracht van verandering.

‘Als we ongesteld waren, lieten we dat lekken op mooi dun vloeipapier en daar maakten we een achtergronddoek van.’

Adelheid Roosen is artistiek leider van theatergezelschap Zina, actrice en schrijfster. In haar vernieuwende voorstellingen staat de ontmoeting met de ander centraal, en snijdt ze beladen thema’s aan zoals eerwraak, huiselijk geweld, homoseksualiteit in de Islamitische wereld. In het drieluik Vijf op je Ogen (1989), De Gesluierde Monologen (2003) en Is.Man (2006), brengt ze theatermakers en publiek in contact met de wijken en hun bewoners. In 2009 maakte Roosen een documentaire over haar moeder met Alzheimer, Mam, genomineerd voor een IDFA Award.

Lees het hele interview hier ⇒

‘Ik zal bestaande stukken en klassiekers altijd bewerken, zodat ze passen bij de thema’s die mij op dat moment bezighouden, en niet andersom.’ 

Eline Arbo studeerde Theaterwetenschappen aan de Universiteit van Oslo en Regie aan de Theaterschool Amsterdam. Ze gooide hoge ogen met haar eerste voorstelling Het lijden van de jonge Werther, volgens de pers ‘adembenemend’ en ‘een groot theaterfeest’, en bekroond met de BNG Bank Theaterprijs 2018. Daarna volgde De Revolutionairen, gebaseerd op het gedachtegoed van Albert Camus. Haar grootste succes tot nu toe is Weg met Eddy Bellegueule, over de worsteling van een outsider met zijn identiteit. Het stuk is bekroond met de Haagse Toneelkijkerprijs 2019/2020, is zowel door NRC als de Volkskrant gekozen tot Beste Voorstelling van seizoen 2019/2020 en geselecteerd voor het Theaterfestival 2020. 

Lees het hele interview hier ⇒