De eigenzinnige zangeres Naaz droomt, creëert en ziet. Met haar eerste single ‘Words’ plant ze een zaadje. Nog geen jaar later schiet ze haar wortels in de grond met haar EP ‘Bits of Naaz’. Vrijdag brengt ze haar nieuwe nummer ‘Mute Love’ uit.

Wie inspireert Naaz in haar filosofische denkwijze? Wat geeft haar kracht om dicht bij zichzelf te blijven? Oftewel, op welke schouders staat Naaz?

#1 Bomen

'Ik zie bomen als kunst, daar hoef ik geen seconde over na te denken. Bomen zijn altijd aanwezig in ieders leven. Ik woon zelf naast een park. Vanuit mijn kamer heb ik goed zicht op de bomen. Ik kijk er altijd heel intens naar, ook naar de vogels die erin gaan zitten. Die intensiteit voel ik ook wanneer ik in het park loop en kijk naar de waaiende takken. Lang geleden, toen mijn vader in Irak woonde, heeft hij een boom geplant in de tuin. Deze boom groeide heel hard, werd te hoog en moest uiteindelijk gekapt worden. Tot de dag van vandaag maakt hem dat nog steeds verdrietig. Ik denk vaak aan mijn vaders verdriet over het kappen van de boom.

Bomen belichamen de levenscyclus van een mens. Je groeit, laag op laag, waarin de oudere lagen altijd blijven bestaan. Je groeit laag voor laag, de oudere lagen blijven blijven altijd bestaan. Elk nieuw blaadje, appel of bloem, ze staan voor allemaal voor nieuwe ideeën. Sommige van deze bloemen of appels zijn heel mooi of smaken lekker. Andere vallen op de grond en verrotten en zo zorgen ze ervoor dat andere organismen weer kunnen leven.

Op mijn arm heb ik een vogel getatoeëerd met daaromheen bloesemtakken. De bedoeling is dat mijn hele lichaan vol komt te zitten met takjes en planten. Wanneer het zo ver is representeer ik zelf een bloesemboom.'

“Like a tree knows she’ll grow
her leafs back
I’m confidnent I will too

Leafs leave to feed the soil
Empower the roots
To then return
More beautiful than ever.”
 

Naaz

#2 AURORA

Aurora Aksnes

'Aurora is een artiest, die ik recentelijk in Noorwegen heb ontmoet en we hebben elkaar echt leren kennen. Zelfs als ik verliefd ben voel ik me niet zoals ik me voel bij haar. Hoe zij in het leven staat en hoe ze omgaat met de muziekindustrie is mijn grootste inspiratiebron. Ik vind de muziekwereld soms een moeilijke wereld. Zij schijnt voor mij een nieuw licht op de donkere kanten, zoals omgaan met bekendheid en geld, ze gaat daar onverstoord mee om.

Wanneer Aurora echt geen radiointerview wil doen, blijft ze ook bij haar besluit. Zichzelf zijn vindt zij al meer dan genoeg, dat doet ze al heel gracefully  en met veel energie. Dat geeft mij het inzicht, dat ik alle druk kan laten varen en alleen maar mezelf moet luisteren. Als ik een optreden van haar kijk, of als ik haar gewoon zie staan, krijg ik altijd al tranen en kippenvel. En dan denk ik, wauw, this is beautiful.

Een tijdje terug was ik de special guest bij de tour van Melanie Martinez door Europa. Een aantal van mijn optredens gingen niet goed. Ik sprak Aurora na een van deze shows, en na dat gesprek leek ik wel een ander persoon. Ik stond opeens veel zekerder op het podium en de reactie van het publiek was heel vurig en enthousiast. Dat gesprek met Aurora zorgde ervoor dat ik dit teweeg kon brengen. Ze zei: “Je moet het niet volledig voor het publiek doen. Bedenk dat het een film is en dat je het voor jezelf doet. Be the star of your own movie.”’

#3 Mute Folks on the Train

Robert Frost

'Tijdens de quarantaine begon ik met het schrijven van Mute Love en luisterde ik veel naar Frank Ocean. Zijn muziek is heel poëtisch. Hij zegt zelf dat dat komt doordat hij zich laat inspireren door Robert Frost, een oude Amerikaanse dichter. Ik kocht het boek van Robert Frost met daarin het gedicht Mute Folks on the Train. Het gedicht raakte mij meteen. Het woord mute al helemaal, omdat mute niet tastbaar is in muziek. Het gedicht doet mij denken aan hoe ik kijk naar objecten. In alle objecten vind ik een minimalistische mentaliteit terug, het is niet altijd tastbaar. Het gaat om het verhaal, verder kijken dan wat je letterlijk ziet. Als ik schrijf, bewonder ik de dingen die dichtbij staan. Zelfs bij een glas dat naast mij staat ontstaat er een melodie en een verhaal. Deze minimalistische mentaliteit en verhalen zie ik ook terugkomen in Japanse prenten en Japanse tradities.

Alles staat met elkaar in connectie: het belang van minimalisme bij Frost, bij de objecten en in Japanse tradities. Ze dragen dezelfde minimalistische mentaliteit uit bij het kijken naar de wereld. In Japan zit de minimalistische mentaliteit vooral in de tradities. Ze hebben bijvoorbeeld een futan. Een futan is een dun matras op de grond. Wanneer je wakker wordt rol je het matras op en gebruik je de ruimte voor een andere bezigheid. Ik heb ook een futan. Het haalt de consumerende mentaliteit weg. Geen overbodige materiële luxe. Dat vind ik heel mooi. Je creëert ruimte voor belangrijkere dingen in het leven.

Het gedicht Mute Folks on the Train en mijn track Mute Love staan voor die minimalistische mentaliteit. De track gaat over dat liefde niet uitgesproken hoeft te worden om er te zijn. Je hoeft niet letterlijk aangeraakt te worden om geraakt te worden. Tijdens de quarantaine viel er veel tastbaars weg, maar de liefde was juist voelbaar. Love can’t be muted.'

Naaz brengt 10 juli 2020 haar nieuwe single Mute Love uit.