De Zwolse rapper en zanger Glenn de Randamie, beter bekend als Typhoon, komt na zes jaar terug met nieuwe muziek. Na zijn vorige album ‘Lobi Da Basi’ doorging hij een zware burn-out. Het nieuwe album is in aantocht en de eerste twee singles zijn al uit. Welke artiesten dragen bij aan zijn gelaagde teksten? Welke kunstwerken vormen de wortels van zijn muziek? Oftwel, op welke schouders staat Typhoon?

#1 Aretha Franklin

Amazing Grace

‘Als je over soul en gospel praat, dan heb je het over Aretha Franklin. Ik haal zoveel energie uit haar muziek. Er is een reden waarom zij bovenaan mijn Spotify-lijst staat. Vorig jaar kwam de documentairefilm Amazing Grace uit in de bioscoop. Ik heb gejankt. Het kwam zo hard binnen dat ik een tweede keer ben geweest. Ik heb mijn producer meegesleept, omdat hij het gewoon moest zien. Ook hij was in tranen. Sommige mensen zijn getalenteerd en sommige mensen zijn gewoon goed. Zij daarentegen is absurd getalenteerd. Ze heeft iets bovennatuurlijks. Als ik Aretha hoor dan herinnert mij dat altijd aan een stukje loslaten. Weten dat het oké is. Puur door het horen van haar stem voel ik troost en kracht. Ze is opgegroeid in de kerk en dat voel je ook. De spirit in haar stem reikt zo diep. Je zingt niet voor jezelf of voor een gemeenschap, maar voor God. 

Ik ben ook altijd op zoek naar de puurheid in mijn muziek. Ik heb het geloof hervonden, ben opnieuw gedoopt en ik maak muziek vanuit liefde. Ik zing niet voor mijzelf. Ik rap niet voor mijzelf. Ik maak muziek zodat ik dat stukje licht en liefde kan delen. Ik ben blessed met een talent en dat wil ik delen. Dat is onderdeel van waarom ik hier ben. Ik vind het soms lastig om gewoon te rappen en alles los te laten en erop vertrouwen dat het goed komt. Haar muziek geeft mij dat vertrouwen. Liefde is een energie, net als muziek, wat valt of staat bij de intentie. Wat zij doet komt gewoon op vier levels binnen; met je oren, je verstand, je hart en je ziel.’

#2 Kendrick Lamar

‘Kendrick Lamar is de belichaming van hiphop. Met zijn innovatieve raps maakt hij genre-ontstijgende, klassieke platen. Hij werkt hard en bouwt een brug tussen een vernieuwende sound en de oude stijl gecreëerd door de grondleggers van hiphop. Hij noemt zichzelf ook student of the gameen dat hoor je terug. Met dat spel heeft hij zich naar een eenzame hoogte gespeeld. Ik heb ook net zoveel plezier in het spelletje als Michael Jordan dat heeft bij basketbal. Kendricks drive heeft ervoor gezorgd dat ik meer ben gaan durven. Ogen Dicht, mijn eerst single van het nieuwe album, is daar een mooi voorbeeld van. Ik ben een vrije man. Ik voel mij vrij. Laat mij rappen zoals ik wil rappen. Kendrick is teruggegaan naar de jazz en de funk. Dat is iets wat ik ook altijd heb gedaan. Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ik wil tradities eren die ons hebben gebracht waar wij nu zijn. Ik ga terug naar de bron. Wat dat betreft houd ik van studeren. Ik ben een student van het leven en van de muziek. Hij heeft een bepaalde flow in zijn muziek die ik echt dope vind.

Als ik zijn raps hoor dan denk ik wel eens: dit is niet meer leuk. Moet ik stoppen met muziek maken? Is het spel nu uitgespeeld? Het motiveert je en tegelijkertijd demotiveert het je ook. Het is zo vies eigenlijk. Ik zie dat alleen terugkomen bij mensen uit de hiphop en de soul. Dat het zo goed is dat je een vies gezicht trekt. Wat Kendrick doet is zo ranzig, omdat het zó goed is. Je zoekt dingen om je heen die je inspireren om een betere versie van jezelf te zijn. Zijn flow zorgt ervoor dat ik beter wil worden.’

#3 Nat King Cole

Nature Boy

‘Na mijn burn-out heb ik besloten dat ik dingen anders moest gaan doen. Ik moest mijzelf helemaal weer opbouwen. Herinneren hoe het was vóór die tijd. Het was een lang en moeizaam proces, maar ik vond een manier om mijzelf ertoe te zetten om weer te gaan zingen. Ik ben Akoestische Veranda Sessies gaan doen waarin ik in een intieme setting mijn nummers speelde. Dat was het engste wat ik ooit heb gedaan. 

Ik kon niet schuilen achter de veiligheid van mijn band, maar ik zong acapella het nummer Nature Boy van Nat King Cole. Op een gegeven moment voelde het prettig aan en kon ik mijzelf eraan overgeven. Door hem ben ik meer gaan zingen. Zijn nummers zijn ingetogen en warm en voor mij moet muziek dat ook zijn. Ik ben gaan zoeken naar de verzachting. Naar de lichtheid die terug te horen is op zijn platen. Mijn muziek is heel gelaagd, net als mijn teksten. Het is voor mij belangrijk dat het lichte erin is verwerkt. Het licht mag er zijn. Uiteindelijk wil ik altijd dat de beweging naar boven de boventoon voert in mijn muziek. Hoe je bij zijn nummers het gevoel krijgt dat het goed is, probeer ik over te brengen dat het goed komt. Bij het ene nummer komt dit meer naar boven dan bij de andere. Daarom maak ik ook een album. Je vertelt een verhaal met een album. Niet elk nummer heeft dat gevoel nodig. Tegenwoordig worden er vaak singletjes gedropt, maar in mijn werk als kunstenaar wil ik dat het een aaneenschakeling van verhalen is. De singles die je dan dropt zijn zo goed dat ze bij het geheel kunnen worden gevoegd. Alles Is Gezegend bereikt nu een groot publiek. Mensen staan ermee op, vallen ermee in slaap of luisteren het met het hele gezin. Ik vind dat zo’n zegen. Dat muziek een functie kan hebben. Ik zie muziek nooit als de oplossing, maar wel als onderdeel van je dag. Muziek maakt namelijk ook elke dag deel uit van mijn leven.’