De cultuursector bloedt. Zowel makers als instellingen verkeren in zwaar weer. Hoewel theaters, musea en poppodia weer gedeeltelijk open gaan staat er toch ook een deel op omvallen. Als cultuurprogramma gaat dat ons aan het hart. Daarom zes manieren om de culturele sector een steuntje in de rug te geven.

samen/uit/thuis

Met samen/uit/thuis kun je de schouwburg naar je achtertuin brengen. Via deze gloednieuwe marktplaats voor muzikanten boek je klassieke musici en ensembles voor een optreden bij je thuis. Het aanbod bestaat uit hoogwaardige beroepsartiesten die eigenlijk rond deze tijd in de grotere zalen van Nederland zouden spelen, maar vanwege de coronacrisis zijn verstoken van live-optredens. Een Bach-ensemble bij de barbecue, waarom niet? 

Ga naar de website ►

Paquet

Ook Paquet springt in op het cultuurtekort van de liefhebber. De deal: 10 euro voor eeuwige dankbaarheid én een flinke vracht inspiratie, zorgvuldig geselecteerd door een zelfgekozen maker. Alle deelnemers bieden een persoonlijk gecureerd pakket aan, bestaande uit een primeur van niet eerder uitgebracht werk, vijf inspiratiebronnen van de maker en een persoonlijk verhaal achter iedere bron. Onder andere Akwasi, Simon(e) van Saarloos, Abdelkarim El Baz, Clarice Gargard en Brian Elstak doen mee. 

Ga naar de website ►

Voordekunst

Via Voordekunst steun je individuele campagnes door te doneren aan zelfgekozen kunstenaars. Sommige makers proberen hun gestruinde projecten weer op te pakken, andere starten juist nú een campagne om de corona-angst te trotseren en verbindende kunst te maken. Check bijvoorbeeld het Quarantaine Uitzichten-boek van de Bredase kunstenaar Noortje Haegens. Als je doneert krijg je vaak een mooie beloning van de projectmakers, als dank voor je steun.

Ga naar de website ►

Houd Cultuur Levend

‘Alles van waarde is weerloos. Dat geldt zeker voor cultuur,’ beamen Dolly Bellefleur, Jeangu MacCrooy en Janne Schra, drie van de boegbeelden van Houd Cultuur Levend. Het Prins Bernhard Cultuurfonds, de initiator van de actie, wil de sector in leven houden en roept cultuurliefhebbers op om een bijdrage te leveren. Want, ‘zonder cultuur kun je niet ademen, maar zonder donateurs kan de cultuur momenteel ook niet ademen,’ zegt mede-actievoerder Anton Corbijn. Je kunt de actie ook onder aandacht brengen door de ‘C’ van cultuur te maken en deze te delen op sociale media met #houdcultuurlevend.

Ga naar de website ►

Uit- en thuismarkt

De Uitmarkt in Amsterdam markeert al meer dan veertig jaar de start van een nieuw cultureel seizoen, maar dit jaar vieren we het festival voor het eerst niet in volle glorie. Nee, geen afgeladen Museumplein, maar ‘digitaal en in de zaal’. De organisatie bedacht daarvoor de Thuismarkt, een online platform waar artiesten, makers en instellingen hun werk tegen betaling kunnen aanbieden. Je kunt rekenen op uniek materiaal en speciaal voor het festival opgenomen liveregistraties. Het aanbod is rijkelijk gevarieerd: onder meer Lucky Fonz III, Hadewych Minis, Gershwin Bonevacia, Het Nationale Ballet en Lavinia Meijer zijn op je beeldscherm te boeken. 

Ga naar de website ►

In art we trust

In de grote steden pronken strenge posters met een duidelijke boodschap: FUND ART NOW. Want zoals de website van het We Are Public-initiatief duidelijk maakt: ‘De culturele wereld moet zichzelf opnieuw uitvinden.’ En dat moet anders: direct, persoonlijk en compromisloos. Als ‘founder’ investeer je in de carrières van Nederlandse makers en bouw je mee aan de toekomst van de cultuursector. Als tegemoetkoming krijg je toegang tot on- en offlineprogramma’s van de deelnemers. 

Ga naar de website ►