Naakt op een kleedje

Aukje Dekker

In de derde aflevering van dit seizoen van 'Naakt op een kleedje', gaan Yuki Kho en Heske ten Cate in gesprek met kunstenaar en nachtclubeigenaar Aukje Dekker. Ze heeft een werk gekozen van Rineke Dijkstra dat haar raakt: 'The Buzz Club'.

Beluister en abonneer je hier op de podcast Naakt op een kleedje in je favoriete podcastapp. 

Over de gast

Aukje Dekker (Rotterdam, 1983) is beeldend kunstenaar en mede-oprichter van het Eddie The Eagle Museum en Sociëteit SEXYLAND, een conceptuele nachtclub in Amsterdam Noord met elke dag een andere eigenaar. Aukje studeerde aan de Rietveld Academie, het Sandberg Instituut en Central st Martins ( Londen) en heeft meerdere tentoonstellingen en solo's op haar naam staan. Haar werk kent vele vormen en met een onuitputtelijke motivatie strijdt zij voor artistieke kruisbestuiving, het behoud van de nacht/underground scene in Amsterdam en alternatieven voor het beschouwen en maken van kunst. Momenteel werk Aukje Dekker samen Arthur van Beek aan 'Super Sexyland World' - een utopie die werkelijkheid wordt in een groot verzamelgebouw, waar kunstinstellingen, clubs en sociaal maatschappelijke initiatieven in de toekomst onder één dak gaan programmeren.

Over het kunstwerk

The Buzz Club is een videowerk van Rineke Dijkstra uit 1996 opgenomen in een nachtclub in Liverpool en in Zaandam. Per toeval kwam Dijkstra eind jaren ‘90 in The Buzz Club terecht toen ze haar taxichauffeur vroeg om haar en haar assistent naar een club te brengen. Daar fotografeerde ze de bezoekers - met name vijftienjarige meisjes -  in een achterkamertje van de club tegen een witte achtergrond. Om ook de muziek, de rook en dynamiek van de dansende mensen vast te leggen besloot Dijkstra het schouwspel op video vast te leggen. Terug in Nederland nam ze haar Sony-camcorder mee naar een clubavond in Mystery World in Zaandam waar ze gabbers voor haar camera liet hakken, roken en rondhangen. Door de beelden van Liverpool en Zaandam te combineren in een twee-kanaals video toont Dijkstra de onbevangen, dansende, soms onzekere, maar ook zeer eigen jongeren op een iconische manier. 

Over de kunstenaar

Rineke Dijkstra (Sittard, 1959) volgde haar opleiding aan de Rietveld Academie in Amsterdam waarna zij zich specialiseerde in portretfotografie. Ze werd in één klap wereldberoemd door de beroemde serie Strandportretten: een serie foto’s van jonge adolescenten, staand aan de vloedlijn in o.a. België, Polen, de Verenigde Staten, begonnen in 1992. Naast haar fotografische werk trok Rineke Dijkstra de afgelopen jaren ook veel aandacht met haar video installaties: Ruth Drawing Picasso (2007), waarin een Engels schoolmeisje in Tate Liverpool het schilderij Weeping Woman na-schildert, I See a Woman Crying (2009), waarin Engelse scholieren hetzelfde werk van Picasso observeren en interpreteren, en Night Watching (2019) waarin Dijkstra het gedrag en commentaar van verschillende groepen bezoekers van de Nachtwacht in het Rijksmuseum registreert. Rineke Dijkstra ontving voor haar werk vele onderscheidingen in binnen- en buitenland, waaronder de meest prestigieuze fotografieprijs ter wereld: de Hasselblad Award.