kijk nu

3. Oorlog als entertainment

kijk nu

3. Oorlog als entertainment

De oorlog is een spektakel geworden. In spookhuizen word je door nazi-zombies opgejaagd en er is zelfs een escape room 'Het Achterhuis van Anne Frank'. Videogames als Call of Duty brengen een nieuwe generatie terug naar de de grootste slagvelden van WO II.

Nicolaas ontmoet onder anderen Maaike, een activiste die er alles aan doet om Nederland niet te laten vergeten hoe de oorlog echt was. Op Bevrijdingsdag kruipt zij in de rol van 'moffenhoer' die wordt kaalgeknipt. Opdat we niet vergeten. Want dat is volgens haar al lang aan de hand. 

Nicolaas vraagt zich af waar de grenzen van entertainment precies liggen. Is de oorlog alleen nog maar een spelletje en wat doet dat met de herinnering aan de oorlog?

achter de schermen

Oorlog als spel en vermaak.

Het thema in de derde aflevering van Nicolaas op oorlogspad is oorlog als spel en vermaak. Nicolaas neemt bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen bij Escape Bunker Valkenswaard – vormgegeven als het Achterhuis, knoopt een praatje aan met nazi-zombies en bezoekt de première van Call of Duty: World War II.

(lees verder door op 'open'  te klikken)

‘De Tweede Wereldoorlog is superpopulair in video games,’ vertelt Veul, zelf ook fervent gamer, over dat laatste. ‘Er wordt vooral ingespeeld op de heroïsche elementen. Het is Saving Private Ryan tot in het extreme.’

Het bezoek leidt onder meer tot een vrij surreëel gesprek met een van de spelmakers. Als de presentator vraagt of hij moeite heeft met bepaalde ontwerpen, antwoordt de programmeur dat hij enkel zijn taken uitvoert. ‘In de context een bizarre quote, inderdaad. Maar dat historisch besef is voor hen niet belangrijkste, het is natuurlijk gewoon commercieel. De oorlog is het decor voor een vette game die goed verkoopt.’

Nog wranger werd het nadat de serie opgenomen was. ‘Ik zat een tijdje terug te speuren naar gamenieuwtjes, toen ik een advertentie tegenkwam van het leger. De taal kwam nagenoeg overeen met die in Call of Duty. Wie ben jij aan het front: een sniper, scout of infantry? Daar word je als gamer dus op getarget. Geschiedenis wordt vermaak en dat vermaak wordt gebruikt als propaganda. Het loopt allemaal in elkaar over.’

raad het plaatje

Van nazi-zombies in films als Shock Waves en Død snø tot aan de verschillende superschurken van Marvel en DC Comics, van een virtuele Hitler in de Wolfenstein-spellen tot aan Cartman in South Park: in populaire media is er bijna geen ontsnappen aan allerlei nazibeelden, die vaak compleet losgezongen zijn van hun historische context. In de plaat hieronder hebben we er alleen al veertig verzameld: herken jij ze allemaal?

advertentie