hoe Trump zich naar de top worstelde
Hoe kan een grotesk figuur als Trump niet één, maar twee keer de machtigste positie van Amerika veroveren? Volgens journalist en schrijver Josephine Riesman is de verklaring te vinden in zijn liefde voor showworstelen.
Tekst Rosalien Manderscheid
We schrijven 1955. Een negenjarig jongetje staart gehypnotiseerd naar de televisie. Zijn vader ijsbeert door de kamer en voert een serieus telefoongesprek. Misschien roept de vader wel: ‘Donald John Trump, zet die televisie uit!’ Maar de kleine Trump reageert niet, want op het scherm zijn twee gemaskerde mannen elkaar aan het afmaken in een professionele worstelwedstrijd. Ofwel: showworstelen, het theatrale spektakel vol brullen, spuug, zweet, elementen van de traditionele worstelsport en een bloeddorstig publiek. Een roes die hij zal najagen voor de rest van zijn leven, ook in zijn politieke carrière – met grote consequenties voor de wereldpolitiek.
Journalist en schrijver Josephine Riesman houdt Trumps innige band met de professionele worstelindustrie al jaren in de gaten. Eerder schreef ze er het boek Ringmaster: Vince McMahon and the Unmaking of America over. Vince McMahon heeft samen met zijn vrouw Linda McMahon van World Wrestling Entertainment (WWE) een succesvol worstelimperium gemaakt. Inmiddels is Linda McMahon door Trump gekozen als minister van Onderwijs.
In de aflevering Van worstelheld naar autocraat vertelt Riesman aan VPRO Tegenlicht hoe ver de politieke invloed van worstelentertainment reikt: ‘Professioneel worstelen is de taal en mindset die het beste de opkomst van Amerikaans fascisme kan verklaren. Trump weet: als niks meer waar is, kan je met heel veel wegkomen.’
de miljardair als held
In de jaren tachtig wordt Trump als reality-tv-ster uitgenodigd om de WrestleMania-shows van WWE te presenteren. Riesman: ‘Elke week is hij op tv te zien. Uiteindelijk wordt hij zelfs een personage in de show: dat van de goeiige, vrijgevige miljardair die briefgeld laat regenen op het publiek. Terwijl Trump de held mag spelen, speelt Vince McMahon, de baas van het worstelprogramma, de slechterik. Als vijanden dagen ze elkaar uit in gescripte confrontaties.’
Volgens Riesman heeft Trump van Vince McMahon afgekeken hoe hij verdient aan de afgunst van het publiek. ‘McMahon versterkt zijn imago als ‘gierige worstelwedstrijdbaas’ op een satirische manier en maakt er live entertainment van, dat voor kijkcijfers zorgt. Trump doet hetzelfde. Hij weet dat 70 procent van het land hem haat, maar heeft geleerd om die haat voor hem te laten werken op een manier die hem tot ongelooflijke hoogtes heeft gebracht.’
‘De ervaring als presentator in de worstelarena gaf Trump niet alleen populariteit, maar het was ook de eerste keer dat hij met een luidruchtig, interactief en bijna bloeddorstig publiek werkte. Hij leerde hoe hij met zo’n publiek om moest gaan, wat fundamenteel is voor hoe hij nu, met veel dramatiek, zijn politieke rallies houdt.’
kayfabe en neo-kayfabe
In de ruime eeuw dat het fenomeen professioneel worstelen bestaat, is het altijd een showsport geweest. Maar om hardop te zeggen dat het nep is, wordt koste wat het kost voorkomen.
Riesman: ‘Daarom ontstond de term ‘kayfabe’, mogelijk als husseling van de woorden ‘be fake’. Met de term kayfabe wordt bedoeld dat je iets wat niet waar is met zulke overtuiging brengt dat het bijna realiteit wordt.’
‘Toen de The New York Times eind jaren tachtig in een artikel uit de doeken deed dat de worstelgevechten theater zijn, was de illusie voorgoed doorbroken. Eerst kon het publiek nog zeggen: “Ja, het lijkt nep, maar ik kies ervoor om te geloven dat het echt is.” Na dat artikel had dat geen zin meer.’
Iets nieuws ontstond, wat Riesman ‘neo-kayfabe’ noemt. In plaats van te beweren dat alles echt is, worden de worstelwedstrijden gepresenteerd met het cynische uitgangspunt dat het hoofdzakelijk nep is. Toch is het idee dat onderdelen een hint van waarheid kunnen bevatten, vooral wanneer het publiek dat wil. De mogelijkheid bestaat dat worstelacteurs niet alleen in de arena doen alsof ze vechten, maar ook daadwerkelijk een persoonlijk conflict hebben. De toeschouwer mag vervolgens zelf bepalen wat ze echt vindt en wat niet.
Zo besloten worstelaars en ex-partners Matt Hardy en Lita om, nadat Lita vreemd ging, het met elkaar uit te vechten in de ring en entertainment te maken van hun echte relatiebreuk. Maar hoeveel van de wraaklust was oprecht en hoeveel was gespeeld?
Riesman: ‘Het mysterie over wat wel of niet ‘echt’ is, zorgt ervoor dat mensen obsessief gaan graven naar de geheime realiteit die verborgen zit onder de gespeelde oppervlakte. Ze denken dat als ze oplettend genoeg zijn, blogs lezen en geruchten volgen, ze de waarheid ontdekken. De worstelindustrie weet dat deze speculatie gaande is en moedigt het aan door hun fans nog meer onzin te voeren. En waar neo-kayfabe voor verwarring zorgt bij het worstelpubliek, past Trump dezelfde tactiek toe in de politiek.’
gevaarlijke informatiesoep
Omdat de gemeenschappelijke realiteit van feiten is verdwenen, hebben we de cynische overtuiging dat niks meer echt waar is. Als niks meer waar is, kun je met heel veel wegkomen. Als je motieven niet zuiver zijn en je zonder schaamte je gang wil gaan, kun je jezelf naar de top liegen. Of nog beter: je kunt soms liegen en soms opeens dingen zeggen die zó waar zijn, dat mensen versteld staan dat je het hebt gezegd. Het mixen van werkelijkheid en onwerkelijkheid maakt een gevaarlijke informatiesoep waarin alles onduidelijk is.
Zo beweerde JD Vance, tegen het einde van de Trump-campagne, dat immigranten uit Haïti honden en katten in Amerika hadden gegeten. Riesman: ‘Deze bewering was complete onzin. Uiteindelijk erkende JD Vance ook dat het niet is gebeurd. Volgens hem drukte de uitspraak een diepere realiteit uit van gevoelens die voor de mensen wél echt zijn.’
Op alle desinformatie die op kiezers wordt afgevuurd, zijn volgens Riesman twee gangbare reacties. ‘Je kunt proberen te achterhalen wat klopt of niet, waarbij sommigen zo diep graven dat ze gaan complotdenken. Maar wat de meeste mensen doen en wat uiteindelijk nog gevaarlijker is, is om de feiten helemaal los te laten, achterover te leunen en van het spektakel te genieten. Precies door die houding is Trump opnieuw aan de macht gekomen.’
een eenzijdige worstelpartij
Terwijl Trump de politiek heeft omgevormd tot een spektakel, probeert de democratische partij in Amerika nog steeds de klok terug te draaien naar een genuanceerd debat gebaseerd op feiten. Riesman: ‘Ik denk dat we voor een evenwichtig debat een andere aanpak moeten vinden. Twee verschillende kanten met elkaar in gesprek laten gaan werkt niet als één kant uitgevogeld heeft dat je ook kayfabe kunt doen, terwijl de andere kant niet eens snapt wat dat is.’
‘Wat we nodig hebben, is iemand die zegt: “Donald Trump, ik daag je vanavond uit om in debat te gaan, want ik, en iedereen die ik ken, hebben genoeg van je!” Maar geen enkele democratische politicus praat zo. Toch zou het mogelijk zijn om de waarheid te vertellen in de taal van professioneel worstelen.’
Riesman vervolgt: ‘De democraten blijven maar hopen dat als ze de juiste getallen en informatie geven, ze alle rationele mensen kunnen overtuigen. Helaas zijn we geen rationele mensen. We reageren op mythe, op religie, op meegevoerd worden door fenomenen die we niet kunnen bewijzen. Ofwel: we reageren op spektakel.’
‘Ik heb zoveel journalisten gezien die Donald Trump proberen te factchecken. Die missen compleet het punt, je kunt fascisme niet factchecken. Het gaat niet om waar of niet waar, maar om de reële schade die de man kan aanrichten en alle mensen die al bedreigd, onaangekondigd gedeporteerd en gestorven zijn. We verspillen onze tijd met het factchecken van het drama terwijl we moeten proberen het te stoppen.’
meer verhalen over politiek
-
- kijk aflevering ‘de ideale unie volgens Mathieu Segers’
- lees artikel ‘verkiezingen EU en digitaal discours om te huilen’
- lees artikel ’my big fat Greek corrupt government’
- lees artikel ‘zijn actiegroepen criminele organisaties?’
- kijk aflevering ‘de toekomst van protest’
- lees artikel ‘zo legt een dictator de journalistiek het zwijgen op’
- lees artikel ‘hoe ziet Nederland eruit onder een conservatieve wind?’
- lees artikel ‘stem een MBO’er de kamer in!’
- meer over politiek