Een gemiddelde Nederlander ziet meer dan 5.000 commerciële boodschappen per dag. Maak kennis met de rebellen en activisten die streven naar een wereld zónder reclame.

Ramsi Woodcock

jurist

Ramsi Woodcock is een Amerikaanse jurist die zich specialiseert in mededingingsrecht, economie en beleid. Hij focust zich op de invloed van het informatietijdperk op het mededingingsrecht – het recht dat betrekking heeft op concurrentie tussen bedrijven.

Eerder was hij werkzaam als professor binnen de faculteit Recht aan de Universiteit van Mannheim in Duitsland en bekleedde hij dezelfde functie bij Georgia State University. Ook was hij gerechtsambtenaar. Momenteel is hij werkzaam als assistent-professor aan de faculteit Recht van de Universiteit van Kentucky. 

'Reclame heeft altijd twee functies gehad: de ene is informeren, de andere is manipuleren. In het internettijdperk is de informatiefunctie overbodig geworden, alleen de manipulatieve functie is overgebleven. Daarom moeten we reclame verbieden', betoogt Woodcock.

'billboards zijn de schoorstenen van de geest; tijd om af te rekenen met die geestvervuilende infrastructuur'

Éric Piolle

burgemeester

Éric Piolle studeerde af als ingenieur aan het Instituut van Technologie in Grenoble. Vanaf 1994 is hij politiek actief. Al vroeg tijdens zijn politieke carrière legde hij de nadruk op economie, klimaat en sociale (on)gelijkheid. Sinds 2009 is hij lid van Europe Ecology en in 2014 werd hij verkozen tot burgemeester van Grenoble. Hij doet dan de verkiezingsbelofte om álle straatreclames uit de stad te verbannen. 

Lucille Lheureux

wethouder

Lucille Lheureux werd geboren in Grenoble en studeerde daar filosofie en aardrijkskunde. Tijdens haar studie raakte ze betrokken bij de lokale politiek van haar stad. Als wethouder van Grenoble houdt ze zich vooral bezig met ruimtelijke ordening; ze pleit voor een groener Grenoble en kreeg in 2014 van burgemeester Piolle de ambitieuze taak om hem te helpen Grenoble helemaal reclamevrij
te maken.

Thomas Dekeyser

stadsetnograaf

Vlaamse stadsetnograaf Thomas Dekeyser werkte twee jaar voor reclamebureau Saatchi & Saatchi en studeerde Cultural Geography en Brand Development voordat hij als onderzoeker bij het Centre for the GeoHumanities in Londen begon. Hier onderzoekt hij de interactie tussen (nieuwe) media, technologie, mens en stad.

Voor zijn scriptie dompelde hij zich onder in de wereld van de anti-reclameactivisten, ook wel bekend als de 'Subvertisers'.

Alex Montvernay

activist

Het is 25 maart 2019. Ter gelegenheid van World Anti-Advertising Day plakt een groep activisten van Collectif Plein la Vue en Antipub posters bij de ingangen van het gemeentehuis van Lyon. Ze protesteren tegen het ‘invasieve en schadelijke’ reclamebeleid van de stad.

Een van hen is sociaal- en klimaatactivist Alex Montvernay (25). Hem hangt momenteel een gevangenisstraf van twee jaar boven het hoofd. Hij is in afwachting van zijn proces in juni 2020.

Vyvian Raoul

activist

 

Vyvian Raoul, schrijver, ‘anti-profituitgever’ en activist, schreef Advertising Shits In Your Head: Strategies for Resistance. Hij zet hierin uiteen hoe reclamebedrijven een monopolie hebben vergaard op de openbare ruimte en wat je kunt doen tegen de ‘psychologische en visuele vervuiling van het kapitalisme’ om de inrichting van openbare ruimten weer te democratiseren.

'als we morgen wakker werden en alle advertenties waren zomaar verdwenen of vervangen door kunst – wie zou dan klagen, behalve de reclamebedrijven?'