Michal Kosinksi

, Lisa de Vries

Michal Kosinski is psycholoog en data-analist. Zijn onderzoek richt zich op het bestuderen van de digitale voetafdruk van mensen bij het gebruik van digitale platformen, zoals Facebook en Twitter.

Studie en nevenactiviteiten

Michal Kosinski werkt als assistent professor aan de Stanford Graduate School of Business. Hiervoor behaalde hij in in 2014 zijn PhD in de Psychologie aan de universiteit van Cambridge en verrichtte als postdoctoraal student onderzoek bij het departement computerwetenschappen aan de universiteit van Stanford. In Cambridge leidde Kosinski een onderzoek aan het centrum van psychometrie waarin zijn team het gebruik van sociale en digitale netwerken onderzocht. Een onderzoek wat later van groot belang bleek voor internationale bedrijven en consumentenonderzoek.

Tijdens zijn tijd in Cambridge werkte Kosinski ook als consultant bij Microsoft, waar hij zich richtte op het verbeteren van hun online diensten. Daarnaast heeft hij aan verschillende onderzoeksmethoden gewerkt, waaronder MyPersonality, een app voor Facebook. Voor Mypersonality ontwikkelde hij samen met 150 onderzoeksteams een methode die de relatie tussen psychologische kenmerken, zoals extravert gedrag en neuroticisme, en online gedrag analyseert. Uiteindelijk hebben acht miljoen mensen vragenlijsten ingevuld en vrijwillig hun Facebook profiel gedoneerd aan het onderzoek. Het model dat uit het onderzoek voortvloeide bleek zo krachtig dat ze de antwoorden van de respondenten konden voorspellen. Bij het publiceren van zijn bevindingen kreeg hij twee telefoontjes. Een met een dreigement voor een rechtszaak en de andere met een aanbod voor een baan. Beiden van Facebook.

Invloedrijk

Zijn onderzoek heeft een grote impact gehad op zowel de academische wereld als de industrie. Zo stond Kosinski in 2013 op de lijst van 50 meest invloedrijke personen in Big Data, opgesteld door de data-gemeenschap DataIQ en het grootste IT-bedrijf van de wereld, IBM. Zijn PNAS paper 'Private traits and attributes are predictable from digital records of human behavior' uit 2013 is verkozen als één van de vier meest invloedrijke papers. Daarnaast is hij verkozen tot rising star door Psychological Science en is zijn team beloond met een prestigieuze subsidie van de Europese Unie.

Invloed van big data bij verkiezingen

Zijn onderzoek en analyse van door data gedreven communicatie zouden, buiten zijn eigen weten om, invloed hebben gehad op de verkiezingsoverwinning van Trump en waren cruciaal bij de Brexit-campagne. Op de dag van de overwinning van Trump stond in het persbericht van het Britse bedrijf Cambridge Analytica namelijk het volgende: ‘We are thrilled that our revolutionary approach to data-driven communication has played such an integral part in President-elect Trump’s extraordinary win.’ Aldus Alexander James Ashburner Nix.

Nix is de CEO van Cambridge Analytica. Zijn bedrijf was niet alleen werkzaam voor de online campagne van Trump, maar ook voor de Brexit-campagne. Zo gaan er de geruchten dat Cambridge Analytica de onderzoeksmethoden van Kosinski heeft gebruikt. Hierbij heeft Kosinski de onderzoeksmethoden aangeleverd voor een digitale revolutie en hebben derde partijen, als Cambridge Analytica en Trump, hier gebruik van gemaakt.