Kadir van Lohuizen (1963) legt als fotograaf de wereldproblematiek vast en won daarmee meerdere keren een Zilveren Camera.

Al op jonge leeftijd wist Van Lohuizen dat hij fotograaf wilde worden. Hij vertrok na de middelbare school met zijn camera naar het buitenland en eindigde in de Filipijnen. Daar maakte hij zijn eerste reportage.

Van Lohuizen is daarna nooit meer gestopt met reizen en fotograferen. Hij trok door conflictgebieden in Afrika als fotojournalist en volgde de zeven rivieren van de wereld, van bron tot monding. Hij bracht de hele keten van de diamantindustrie in beeld en deed mee aan een project met zeven andere fotografen om geweld tegen vrouwen onder de aandacht te brengen. 

Een ander project waar hij in 2016 mee aan de slag is gegaan is Wasteland. In de serie toont Van Lohuizen de impact van afvalstromen over de hele wereld. Zijn foto's laten de afval-industrie in verschillende megasteden zien, van Tokio tot Sao Paolo. Hij deed dit onder andere door vuilnisbelten te filmen met een drone.

Samen met Yuri Kozyrev is Van Lohuizen medeoprichter van fotoagentschap NOOR. Ze begonnen in 2018 aan een enorme expeditie: ze legden de drastische veranderingen in het Noordpoolgebied vast. Het resultaat is de fotoserie 'Arctic: New Frontier'. Ze maakten ook bewegende beelden; die werden de basis van de Tegenlicht-aflevering 'Verovering van de Noordpool'.

Van Lohuizen geeft regelmatig lezingen en werkt ook als fotografiedocent.

Naast de drie Zilveren Camera's die hij won, won hij ook twee maal de World Press Photo Award en een Visa d'Or voor zijn werk.

Voor de aflevering 'Verovering van de Noordpool' bezochten Van Lohuizen en Kozyrev verschillende plekken rond de Arctic. Dit was niet mogelijk geweest zonder de beurs die zij wonnen van de Carmignac Foundation. Sinds 2009 sponsort de Carmignac Foundation met de Carmignac Photojournalism Award elk jaar een fotoreportage over mensenrechtenschendingen over de hele wereld. Met een prijs van 50.000 euro wil de foundation het mogelijk maken om diepgaande reportages op locatie mogelijk te maken.

De bijdrage van Carmignac Photojournalism Award heeft geen invloed gehad op de inhoud van het project.