Grote delen van de economie staan stil; een buitenkans voor bedrijven om hun rol in de samenleving te herzien. Dit is hoe je jouw bedrijf toekomstbestendig maakt, volgens befaamd econoom Kate Raworth.

In een wereld waarin onze economische activiteiten al lang uit de bocht zijn gevlogen, en tegelijkertijd honderden miljoenen mensen honger lijden en worden uitgebuit, hebben economische ideeën als 'groei' en 'trickle down' inmiddels afgedaan.

Maar wat komt er voor in de plaats? 

Het alternatief blijkt al een paar jaar op de plank te liggen. Oxford-econoom Kate Raworth bedacht een nieuw economisch model: de donut. Een duurzaam  model dat sociale en ecologische rechtvaardigheid vooropstelt.

En nu vanwege de aanstaande economische recessie veel bedrijven hun bedrijfsvoering toch zullen moeten gaan herzien, is het tijd voor bezinning: gaan we onze planeet uitputten, of de natuurlijke grondstoffen van de aarde slim én duurzaam inzetten? Agressief concurreren, of de handen ineen slaan met andere wereldverbeteraars? 

Met behulp van het donutmodel maak je je bedrijf meer mensgericht, in plaats van winstgericht.

En dat is een gezamelijke verantwoordelijkheid: aan de hand van vijf basisprincipes schetst Raworth, speciaal voor VPRO Tegenlicht, hoe ondernemers, investeerders én consumenten kunnen zien of een onderneming toekomstbestendig is. Is jouw onderneming al donut-proof?

regie en research: Arja van den Bergh
camera: Alexander Oey
animatie: Julia Veldman