8 redenen waarom de NPO niet op Tegenlicht moet bezuinigen

De NPO heeft besloten VPRO Tegenlicht vanaf januari 2019 te korten van 28 naar 20 uitzendingen per jaar. Hiermee bezuinigt de NPO zo’n 30% op VPRO Tegenlicht, een succesvolle crossmediale titel, met een enorme aanhang en een ijzersterke reputatie, verworven door 16 jaar zorgvuldige journalistiek, voorbij de waan van de dag. Deze bezuiniging leidt tot verlies aan kwaliteit, continuïteit, bereik en impact.

advertentie

 

  • Maatschappelijke impact van VPRO Tegenlicht is groot. Tegenlicht is al 16 jaar geliefd en vaak bekroond. Het afgelopen half jaar is het best bekeken seizoen van Tegenlicht. De programma’s worden na uitzending op vrijwel alle middelbare scholen en in het universitair onderwijs gebruikt om complexe maatschappelijke ontwikkelingen te duiden. Hele generaties middelbare scholieren en studenten zijn grootgebracht met Tegenlicht. Naar aanleiding van onze uitzendingen hebben ondernemers hun bedrijfsvoering omgegooid, hebben verplegers zich verenigd in coöperaties en hebben particulieren windmolens in hun tuin gezet.

  • Tegenlicht is het enige ‘future-affairs’ programma van de publieke omroep. Een oplossingsgerichte, langlopende documentaire-reeks die terugkijkt en vooruit kijkt en lange termijn trends interpreteert voor een breed publiek. Door het rijke archief kan Tegenlicht ontwikkelingen over langere tijd in kaart brengen, voorbij de waan van de dag.

  • Tegenlicht is het enige programma dat consequent over de grenzen heen kijkt en ontwikkelingen in Nederland in een internationaal perspectief plaatst. Geen overbodige luxe in een tijd van globalisering en grensoverschrijdende problemen.

  • Tegenlicht is oplossingsgericht. De reeks besteedt aandacht aan nieuwe inspirerende initiatieven en oplossingen voor maatschappelijke problemen. Er is grote behoefte aan constructieve journalistiek, die mensen inspireert. Tegenlicht doet dat iedere week.

  • Tegenlicht is een cross-mediale titel met een sterke presentie online (meer dan 100.000 volgers op Twitter en 90.000 op Facebook), verdiepende podcasts en bijeenkomsten door het hele land.

  • Tegenlicht heeft - als één van de weinige TV programma’s - een sterke, actieve, breed-maatschappelijke achterban. Tegenlicht biedt al zestien jaar lang de ‘tools’ voor actief burgerschap, één van de bestaansredenen van de publieke omroep. In tientallen bijeenkomsten per week gebruiken burgers in heel Nederland de uitzending om gesprekken en debatten te voeren over de toekomst van Nederland. Sinds 2014 zijn er al meer dan 1000 Meet Ups georganiseerd. Het gaat om duizenden actieve kijkers in heel Nederland en België.

  • Tegenlicht is de best verkochte titel van de NPO in het buitenland. Tegenlicht uitzendingen worden bekeken door een wereldwijd publiek en worden online succesvol aangeboden met Engelse, Franse, Duitse en Spaanse ondertitels. Tegenlicht heeft internationale zichtbaarheid en een goede journalistieke reputatie door samenwerking met prestigieuze internationale partners als BBC, NRK, YLE, SVT, DR2, VRT en Al Jazeera en wordt o.a. bekeken in Europa, de Verenigde Staten, Vietnam, Rusland, Brazilië, Zuid Korea, Argentinië en Hong Kong.

  • De huidige 28 afleveringen zorgen voor noodzakelijke continuïteit. Continuïteit is van levensbelang voor kwaliteitsjournalistiek. De vaste, diverse redactie, de opgebouwde netwerken en ervaring, en het rijke archief garanderen dat Tegenlicht vooruit kan blijven kijken en kan blijven inspireren. De continuïteit van minimaal 28 uitzendingen per jaar is nodig om de Meet Ups het hele jaar door inhoudelijk te kunnen voeden, urgent te programmeren en ook online de discussie en betrokkenheid levend te houden. Lange lijnen trekken, nieuwe oplossingen signaleren en ontwikkelingen in internationaal perspectief plaatsen, voorbij de waan van de dag, dat doe je niet de helft van het jaar, maar het hele jaar door!

Dus steun ons en laat je horen!

Via TwitterFacebook of via de mail.