Hoorn: Shoppen volgens China

Hoorn: Shoppen volgens China

28 feb

China wás al de spullenschuur van de wereld, maar wordt nu ook dé wereldwijde webshop. Internetgiganten als Alibaba en Tencent hebben hun digitale shopsystemen nationaal uitgerold en gaan nu keihard de concurrentie aan met Bol.com en Amazon. Ondertussen kleden ze het Nederlandse winkelaanbod uit.

Datum
28 februari 2018
Tijd
20:00 - 22:00
Locatie
De Zwarte Olifant, Hoorn
Link
Facebookpagina

De wijze waarop wij winkelen ontwikkelt zich razendsnel. Lege etalages sieren onze steden, omdat winkels als V&D het afleggen tegen de webshop-giganten. De grootste spelers, het Amerikaanse Amazon en het Chinese Alibaba, voeren een felle strijd om werelddominantie. China was al het warenhuis en de spullenschuur van de wereld, maar het land begint nu ook Silicon Valley naar de kroon te steken als innovatieve marktleider in online-winkelen met de hele wereld als afzetgebied. Wat betekent het voor ons, simpele webshop-gebruikers, als China vanaf 2020 met hun ‘social credit systeem’ ook ons online winkelgedrag gaat beoordelen? Over bulk-bestellen, big data en Big Brother.

Lees meer over deze aflevering Kate Raworth.

programma

Napraten over de VPRO Tegenlicht uitzending 'Shoppen volgens China' van zondag 25 februari.


Gratis toegang.

locatie