steun vpro

Treurnis in Yolandia

Elja Looijestijn

TreurTeeVee is absurdistisch, tragikomisch drama met een prachtige vormgeving. Een vierdelig visitekaartje van Circus Treurdier.

Elja Looijestijn,

Van theater naar internet naar televisie, dat is de wat ongebruikelijke weg die TreurTeeVee heeft bewandeld. Theatergezelschap Circus Treurdier had ambities die pasten bij een beeldscherm en maakten gebruik van crowdfunding om twee afleveringen van het programma te kunnen maken. Die waren online te zien op vpro.nl en later in de experimentele 3Lab-week op NPO 3. Die week wonnen ze de publieksprijs en TreurTeeVee verwierf een kleine cultstatus. Daarom is er nu een volwaardig seizoen van vier afleveringen op televisie te zien.

TreurTeeVee is absurdistisch, tragikomisch drama met een heel eigen stijl en toon. De acteurs van Circus Treurdier schrijven de scènes zelf. ‘We willen iedere aflevering nieuwe verhalen en nieuwe personages introduceren, maar de kijker ook laten meegroeien met bepaalde types die steeds terugkomen,’ zegt regisseur Joost van Hezik. ‘Er zijn dus een paar oude bekenden: het filosofische Koenijn en quizmaster Frederik Kaak zitten ook in onze theatervoorstelling. De onzekere Uusbief bestond ook al, maar psychologe Yolanda is nieuw. Zij wordt in de eerste aflevering geïntroduceerd en legt in de andere uitzendingen uit waar we het over gaan hebben.’

Die eerste aflevering heet ‘Falen’. Van Hezik: ‘Dat onderwerp spreekt veel mensen aan, zeker van onze leeftijd. Ze hebben het gevoel dat er steeds minder ruimte is om fouten te maken en dat je verantwoordelijk bent voor je eigen succes. Zo willen we met elke aflevering wel iets zeggen. Maar we hebben geen eenduidige boodschap, we proberen altijd het ongemak van een paradox op te zoeken.’

Uniek aan TreurTeeVee zijn de prachtige decors en bijzondere vormgeving. Daar zit dan ook heel veel tijd in, zegt de regisseur. ‘We hebben het budget voor zes afleveringen gebruikt om er uiteindelijk vier te maken, omdat we het helemaal perfect wilden hebben. Janne Sterke en Nelli Bodt, die de vormgeving doen, hebben nachtenlang doorgewerkt om het zo te maken. En we maken gebruik van moderne technieken en ouderwetse Hollywoodtrucs om Yolandia, de stad waar alles zich afspeelt, precies zo kunstmatig en cinematografisch te laten aanvoelen als we in ons hoofd hadden. Op deze manier willen we een visitekaartje afgeven van wat we kunnen, en duidelijk maken dat origineel, gestileerd drama meer plek op de Nederlandse televisie verdient.’