Hanna Bervoets

Schrijver Hanna Bervoets (Amsterdam, 1984) gaat op 4 augustus in gesprek met Janine Abbring in de tweede aflevering van VPRO Zomergasten.

Bervoets is één van de meest veelzijdige en productieve auteurs van haar generatie. Haar werk werd geprezen met de BNG Bank Literatuurprijs en de Frans Kellendonkprijs en ontving nominaties voor de Gouden Boekenuil, de AKO Literatuurprijs en de Libris Literatuurprijs. Dit voorjaar verscheen haar zevende roman Welkom in het Rijk der zieken, een boek over chronisch ziek zijn waarin essayistische beschouwingen samengaan met fantasy-elementen.

'Mijn fragmenten draaien om de verhalen die we onszelf en elkaar vertellen om met onszelf en elkaar te kunnen leven. Hoe maken we onszelf wijs dat we een goed mens zijn, ook wanneer we verkeerde beslissingen nemen? Hoe worden onze ideeën over zaken als liefde, authenticiteit en zingeving beïnvloed door de cultuur en gemeenschap waarin we leven? En welke verhalen vertellen we onszelf om overeind te blijven bij rouw, verlies of verdriet? Het zijn vragen die me al jaren bezighouden, misschien wel de kern van m’n werk vormen. Maar: in de kracht van verhalen schuilt ook hun destructieve potentie.'

- Hanna Bervoets

laboratoriumliteratuur

Bervoets schreef zeven romans met een vaak maatschappelijk betrokken ondertoon. Recensenten omschrijven haar werk soms als laboratoriumliteratuur: romans van Bervoets hebben op het oog groteske uitgangspunten maar kennen altijd een nauwkeurige, realistische uitwerking. In Alles wat er was (2013) raakt een groep mensen opgesloten in een verlaten schoolgebouw, waarop ze de wetten van het samenleven opnieuw moeten definiëren. Efter (2014) speelt in een nabije toekomst waarin ons denken over ziek en gezond zo is veranderd dat we verliefdheid als psychische aandoening beschouwen. Ivanov (2016) draait om het kruisen van mensen en apen, en de grenzen van wetenschapsethiek. Fuzzie (2017) is een meer meanderende vertelling over een pratend pluizig bolletje; een onderzoek naar de mechanismen achter gemis, genegenheid en de vraag in hoeverre affectie zich laat afdwingen. 

Hoewel haar boeken niet in één hokje passen, stelt Bervoets steeds weer de vraag wie of wat ons denken bepaalt, en wat er gebeurt wanneer vanzelfsprekendheden wegvallen. Soms met een science fiction-achtige vertelling, dan weer in precies realistisch proza. De jury van de Frans Kellendonkprijs schreef over Ivanov: ‘Steeds is een schrijfster aan het woord die trefzeker formuleert, lenig construeert, boordevol verbeelding zit en nooit roeperig of te expliciet wordt.’

geen twijfel

Hanna Bervoets groeide op in Amsterdam en woonde bij haar moeder. Als kind was ze een fervent lezer, op de middelbare school verschoof haar interesse naar games, wiskunde, televisie en films. Van de alternatieve rockband No Doubt was ze zo’n fan dat ze een fan-website programmeerde en vervolgens al snel de Nederlandse afdeling van de internationale fanclub bestierde.  Haar droom was om zelf groot filmregisseur te worden in Hollywood, maar als ze na haar middelbare schooltijd aan de Universiteit van Amsterdam Media & Cultuur gaat studeren ontdekt ze het schrijven óver film en televisie.

publicaties

Tijdens haar studie schreef Bervoets filmrecensies en korte columns over het Amsterdamse uitgaansleven voor stadsmagazine NL20. In 2008 voltooide zij vervolgens een duale Master Journalistiek en Research, eveneens aan de Universiteit van Amsterdam. Sindsdien publiceert zij essays en artikelen over media, cultuur en literatuur in onder andere NRC, de Volkskrant en De Correspondent. Tussen 2010 en 2015 was Bervoets vaste columnist voor Volkskrant Magazine. Daarna was ze één van de vaste televisierecensenten van de Volkskrant, een rubriek waar ze recent mee is gestopt. In 2018 schreef zij het scenario voor CarryMe voor Firma MES, een toneelstuk over de vraag wat er gebeurt wanneer we het dragen van kinderen commercieel uitbesteden. Bervoets romans en korte verhalen werden in verschillende talen vertaald.

Hanna Bervoets is de tweede Zomergast van 2019. Janine Abbring praat met haar op zondag 4 augustus om 20.15 uur op NPO 2.

advertentie