Alida Dors (Amsterdam, 1977) is theatermaker en choreograaf. Theo Maassen interviewt haar over haar favoriete televisieavond.

de fragmenten van Alida Dors

  • Wild Style (1982)
  • Olympische Winterspelen (1998)
  • Boyz n the Hood (1991)
  • Kill Bill: Vol. 1 (2003)
  • Rize (2005)
  • about diggydotcom 2.0 (2001)
  • God Bless America: Live from Carnegie Hall (2002)
  • Black to Techno (2019)
  • Andere Tijden (2015)
  • Jonah (2013)
  • Angela Davis: Portrait of a Revolutionary (1971)
  • Free Angela and All Political Prisoners (2007)
  • The Tragedy of Macbeth (2021)
  • Django Unchained (2012)

over Alida Dors

Alida Dors is theatermaker en choreograaf en sinds het voorjaar van 2020 artistiek directeur van Theater Rotterdam. Theater Rotterdam (TR) ontstond na een fusie van het Ro Theater, Productiehuis Rotterdam en de Rotterdamse Schouwburg en is een van de drie grootste publieke theaterinstellingen van Nederland. In september 2022 opende Dors het jaarlijkse Nederlands Theaterfestival – waar de meest indrukwekkende voorstellingen van het seizoen worden hernomen en de belangrijkste Nederlandse toneelprijzen worden uitgereikt - met een pleidooi voor meerstemmigheid in de Nederlandse theatersector. Afgelopen seizoen ging ook haar dansvoorstelling Primisi in première, en maakte ze de choreografieën voor het stuk The Story of Travis in regie van Romana Vrede. Die laatste productie is geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival 2023 en zal in september nogmaals te zien zijn.

'Ik moest huilen. Echt hard huilen bij de voorstelling The Story of Travis. Het toneelstuk dat dit jaar volkomen terecht geselecteerd is voor het Nederlands Theaterfestival. Ik weet niet precies wat er gebeurde, ik werd aangesproken in een taal die ik niet sprak, maar die ik blijkbaar wel verstond. Het waren de choreografieën van Alida Dors die mij omver bliezen. Ik wil haar beter leren kennen. Ik ben benieuwd wat haar drijft en hoe ze het voor elkaar heeft gekregen om mij zo aan het janken te krijgen.'

Theo Maassen over Alida Dors

Alida Dors groeide op in wat ze zelf 'de periferie' noemt: de Amsterdamse Bijlmer en de wijk de Pijp, waar haar vader een boksschool had. Ze deed al jong aan thaiboksen, turnen en kunstschaatsen op hoog niveau en leerde dansen in de hiphop- en breakdance-scene. Na haar studie Fiscale Economie aan de HES (1996-1999) toerde ze als danser in het voorprogramma van P. Diddy en danste ze bij onder meer ISH Dance Collective. In 2004 richtte ze met Bryan Druiventak hiphopdansschool Solid Ground Movement op. Als maker kreeg ze een internationale beurs van de Van den Ende Foundation, en was ze van 2009 tot 2011 artist in residence bij productiehuis MC Theater. In 2011 behaalde Dors ook nog een master Sociologie aan de Universiteit van Amsterdam en begon ze haar eigen dansgezelschap: BackBone. Alida Dors is met BackBone sinds 2015 als maker verbonden aan Productiehuis Rotterdam en sinds de fusie aan Theater Rotterdam. Haar voorstelling Or Die Trying, een choreografie voor drie dansers en vier thaiboksers, werd genomineerd voor de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansproductie van seizoen 2019-2021, de belangrijkste dansprijs van Nederland. Op dit moment werkt ze aan de nieuwe voorstelling Closed Eyes, een vertelling over het onbekende, met zes dansers en live muziek. Ze filmde hiervoor deze zomer bij het verzonken dorp Ganzee in het Brokopondomeer in Suriname. De voorstelling gaat in december in première.

'Wat een heerlijke uitnodiging van Zomergasten om te mogen reflecteren op mijn praktijk. Mijn werk gaat in essentie over verbinden, spiritualiteit en verandering. Over mogen dromen. Tijdens dit proces herontdek en herdefinieer ik bronnen die al lang bij me zijn. En ik ontdek nieuwe inspiratie. Dat is echt een cadeau. Ook ikzelf ben nu nieuwsgierig naar wat ik met de rest van Nederland zal delen straks.'

Alida Dors over Zomergasten