Fragment uit 'The Armando Iannucci Shows', waarin Armando Iannucci onder andere een opera bijwoont

 

Ibiza Uncovered: The Opera

Micha Wertheim vertoond een fragment uit 'The Armando Iannucci Shows', waarin Armando Iannucci onder andere een opera bijwoont.

Over Ibiza Uncovered zei hij: 'Ik heb mijn frustraties over de absurditeit van opera verwerkt in een sketch voor mijn programma The Armando Iannucci Shows. Daarin woon ik een optreden in Covent Garden bij van Ibiza Uncovered: The Opera, waarvoor we een volledige modern operaproductie hadden opgezet: met getrainde operazangers die net iets te oud zijn voor hun rol, zingend in hun badpakken over seks en een optreden van Paul Oakenfold in Manumission.'

Iannucci moest niets van opera hebben: 'Ik vond ze raar. Mensen sterven zodra ze verliefd worden, voornamelijk door een steekincident. Of door van een hoog gebouw te vallen. Waarschijnlijk is er ook een opera waarin iemand sterft door van een hoog gebouw bovenop een steekpartij te vallen. Dat vond ik allemaal maar onzin.’

Later stelde hij echter zijn mening bij, en schreef zelfs een eigen opera libretto: Skin Deep, over plastische chirurgie. ‘Iemand vroeg me een opera te schrijven, dat had ik niet zien aankomen. Gevraagd worden om een opera te schrijven is hetzelfde als gevraagd worden om een elektriciteitscentrale te vernietigen of in een raket te stappen met Al Pacino: het is iets dat je nooit verwacht in je leven te zullen doen,’ aldus Iannucci.

Uit: The Times, 9 januari 2009

The Armando Iannucci Show

Het was geen sketchshow, geen politieke comedy, geen satire… Maar wat dan wel? Een 'mix van monologen, absurde sketches en uitgebreide special effects (gemaakt door het team achter de spectaculaire BBC-serie Walking with dinosaurs): misschien wel het meest ambitieuze televisieprogramma ooit gemaakt.' (Iannucci in The Scotsman, 25 augustus 2001).

Helaas voor Iannucci leverde al dit werk niet de gewenste aandacht op: ‘I was really, really pleased with my Armando Iannucci Shows for C4 [Channel 4, red.], and they went down like a bowl of fish. And I’d spent about two years on it. And I thought, am I going mad, have I lost it, can I just not tell any more?’ (The Guardian, 13 april 2009).

Volgens The Sunday Herald (September 2007) zette Iannucci zichzelf neer als een verlegen, nerveuze, onzekere loser, een soort 'Schotse Katholieke Woody Allen in een lelijke trainingsbroek'. Maar ondanks de slechte kritieken behoort het programma tot zijn persoonlijke favorieten: The Armando Iannucci Shows zijn gemaakt vanuit een persoonlijk perspectief, en het team heeft veel plezier beleefd aan het maken van de show, vertelde Iannucci aan de Nottingham Evening Post (27 april 2010).

Armando Ianucci

De Schots-Italiaanse komiek, schrijver en programmamaker Armando Iannucci (1963) maakte begin jaren ’90 voor de BBC de satirische nieuwsshow On The Hour, en later de TV-versie The Day Today. Daaruit ontsproot het karakter Alan Partridge (van wie zelfs een biografie verscheen), een creatie van Iannucci en acteur Steve Coogan.

Iannucci had de laatste jaren vooral succes met politieke satire: over de Britse politiek maakte hij de comedy The Thick of It (de BBC kondigde onlangs aan dat er een nieuwe serie komt) en de spin-off film In the Loop. Recent wapenfeit is Veep, de HBO-comedy over de Amerikaanse politieke wereld. Armando Iannucci is ook columnist voor The Guardian.

Dat hij dit carrièrepad zou kiezen, was niet altijd duidelijk. In zijn jongere jaren deed hij in Oxford onderzoek naar de poëzie van John Milton: 'The tipping point came when he realised that the famous opening of Paradise Lost ("Of Man’s first disobedience, and the fruit/Of that forbidden tree…") had the same rhythm as the theme tune to The Flintstones (The Sunday Herald, 9 september 2007).

Micha Wertheim is groot fan van Armando Iannucci. Lees hier een brief van Micha aan zijn held in Vrij Nederland, waarin hij hem o.a. uitlegt wie Freak The Young One en Mathew Newchurch zijn...