De Avonden

o.a. Bennink – Beats – Belvédère, Jólan van der Wiel, Jan Beutener

De Avonden

o.a. Bennink – Beats – Belvédère, Jólan van der Wiel, Jan Beutener

Na negen uur: Ester Naomi Perquin belt een kort prozafragment door. Na half tien: De tentoonstelling 'Bennink - Beats - Belvédère' is geheel gewijd aan het beeldende werk van dubbeltalent Han Bennink. Hij ontwikkelde zich in de jaren zestig tot een van de meest vooraanstaande experimentele slagwerkers en behoort met Misha Mengelberg en Willem Breuker tot de wegbereiders van de 'free jazz' in Nederland. De tentoonstelling in het Heerenveense museum Belvédère vestigt aandacht op zijn onderbelichte kwaliteiten als beeldend kunstenaar. Maarten Westerveen zocht Han Bennink op in zijn atelier, voordat het in zijn geheel naar het museum werd overgebracht. Na tienen: Hans van Lissum bespreekt 'Break It Yourself', de nieuwe cd van de Amerikaanse zanger en multi-instrumentalist Andrew Bird. Daarna: Waarom ziet een rots eruit als een rots, en boomschors als boomschors? De Nederlandse ontwerper Jólan van der Wiel is geïnteresseerd in de manier waarop dingen hun vorm krijgen onder invloed van natuurkrachten. Als afstudeerproject aan de Gerrit Rietveld Academie bedacht hij de 'gravity stool', een krukje dat wordt gevormd met behulp van zwaartekracht en magnetisme. Hij kreeg er onlangs de eerste prijs voor op de interieurbeurs IMM in Keulen. Han Ceelen vroeg Van der Wiel hoe zijn ontwerp tot stand kwam. En wat is hij nu eigenlijk: uitvinder, kunstenaar of ambachtsman? Om half elf: Volgende week opent in de Kunsthal in Rotterdam een overzichtstentoonstelling van het werk van de schilder Jan Beutener (1932). Zijn schilderijen spelen zich af op het snijvlak van realisme en abstractie: hij vergroot en stileert alledaagse motieven als een stoel, een tafelblad of een hand tot bijna abstracte composities. Gijsbert van der Wal ging alvast met Beutener in de Kunsthal kijken toen de tentoonstelling werd ingericht.