steun vpro

De Avonden

o.a. Chino Otsuka, Oerol #5, Ballads

De Avonden

o.a. Chino Otsuka, Oerol #5, Ballads

De Japanse fotografe Chino Otsuka verhuisde op tienjarige leeftijd naar Engeland. Het onderzoek naar haar culturele identiteit loopt als een rode draad door haar oeuvre. Aan de hand van zelfportretten verbeeldt zij haar Japanse origine en de blijvende invloed van deze cultuur vanuit haar westerse wortels. Haar werk draait letterlijk om de kunst van het herinneren. Hoe bewaren wij onze herinneringen? Kan fotografie herinneren? Kan het vergeten? De antwoorden op deze vragen worden zichtbaar op haar tentoonstelling Een wereld aan herinneringen. Catherine van Campen ging langs bij Huis Marseille in Amsterdam en doet verslag van het eerste grote retrospectief van Chino Otsuka. Verder o.a. de wekelijkse kroniek van Arnon Grunberg en het eerste deel van een serie over Rotterdam als jazzstad. Net nu het weer goed gaat met de jazzscene in de Maasstad dreigt de plaatselijke raad de subsidies voor vele jazzorganisaties stop te zetten. Is dat de doodsteek voor de Rotterdamse jazz? En wat is er zo Rotterdams aan Rotterdamse jazz? Tom Klaassen zocht het uit.

Fragmenten

Klik hier voor alle fragmenten van deze uitzending

Chino Otsuka

vanaf 00:30:27

De Japanse fotografe Chino Otsuka verhuisde op tienjarige leeftijd naar Engeland. Het onderzoek naar haar culturele identiteit loopt als een rode draad door haar oeuvre. Aan de hand van zelfportretten verbeeldt zij haar Japanse origine en de blijvende invloed van deze cultuur vanuit haar westerse wortels. Haar werk draait letterlijk om de kunst van het herinneren. Hoe bewaren wij onze herinneringen? Kan fotografie herinneren? Kan het vergeten? De antwoorden op deze vragen worden zichtbaar op haar tentoonstelling ‘Een wereld aan herinneringen’. Catherine van Campen ging langs bij Huis Marseille in Amsterdam en doet verslag van het eerste grote retrospectief van Chino Otsuka.

Oerol #5

vanaf 01:17:27

Oerol is een samenwerking aangegaan met het Nijmeegse literair productiehuis Wintertuin. Er zijn twee programma's; een in de wonderlijke tenten van studio Dré Wapenaar in de duinen, met schrijvers die werk voorlezen dat ze samen hebben gemaakt. En het tweede is in het bostheater, waar schrijvers voordragen in combinatie met geïmproviseerde muziek onder leiding van Corrie van Binsbergen. Botte Jellema bericht vanaf Oerol, alwaar hij sprak met Corrie van Binsbergen en de schrijvers A.L. Snijders, F. Starik en Alma Mathijsen. Op Oerol is ook de voorstelling ‘Het Lied, Opus 1 in G groot voor Opel Kadett en twee zangers’ te zien. Een doorlopend lied, gezongen door de Nederlandse zanger en cabaretier André Manuel en de Vlaamse bard en instrumentenbouwer Geert Hautekiet. Met hun gitaren zitten ze in wat rest van de Kadett, en bezingen hun mid-life road trip. Botte Jellema ontmoette André Manuel en Geert Hautekiet na afloop van de voorstelling.

Ballads door Sarkis

vanaf 01:35:51

De Turkse kunstenaar Sarkis maakte in opdracht van Museum Boymans van Beuningen de installatie 'Ballads'. Centraal in de installatie staat een enorm carillon, dat de klanken van een kerk door de ruimte doet galmen. Het carillon is van Frank Steijns, stadsbeiaardier van o.a. Maastricht en violist in het orkest van André Rieu. Het is zijn missie om het carillon onder een groot publiek te promoten. Zo speelde hij eerder nummers van The Stones en trad hij op met Metallica. In de Onderzeebootloods, een locatie in Rotterdamse haven, speelt hij elke zondag ‘Litany for the Whale’ van avant-gardecomponist John Cage. Emmie Kollau sprak met Steins en met conservator Nicolette Gast.