Brands met Boeken

Pek van Andel & Pieter van Strien

In Brands met Boeken een gesprek met experimenteel oogheelkundige Pek van Andel en Pieter van Strien, emeritus hoogleraar psychologie. Honderdduizenden houden zich bezig met wetenschappelijk onderzoek. Maar het zijn maar enkelen die een wetenschappelijke doorbraak teweegbrengen. Gaat het om geniale enkelingen?

Pieter van Strien, onder meer emeritus hoogleraar psychologie, is de auteur van het boek Psychologie van de wetenschap dat onder meer over creativiteit en serendipiteit handelt. Pek van Andel is ‘experimenteel oogheelkundige’, publiceerde in Frankrijk het boek De la serendipité en werkt aan een proefschrift over dit onderwerp: de paradox van de ongezochte vondst, 'toevallige' ontdekkingen, uitvindingen en creaties uit wetenschap, techniek en kunst.

Honderdduizenden houden zich bezig met wetenschappelijk onderzoek en technisch ontwikkelingswerk. Maar het zijn maar enkelen die een wetenschappelijke doorbraak teweegbrengen of een vinding doen die het aangezicht van de wereld verandert. Wat gebeurt er bij deze 'creativiteit'? Gaat het om geniale enkelingen of om niet meer dan het zetten van de laatste stap op een door anderen al grotendeels afgelegde weg? Welke rol speelt het toeval bij het doen van ontdekkingen?