steun vpro

Oliver Sacks, tales of music and the brain

BBC 2008

Oliver Sacks, tales of music and the brain

BBC 2008

Een scène uit de BBC documentaire 'Oliver Sacks, Tales of Music and the brain', gebaseerd op het boek 'Musicophilia' van Oliver Sacks. Neuroloog en interviewer Alan Yentob praat in de documentaire met Oliver Sacks en portretteert een aantal mensen met een neurologische afwijking voor wie muziek een miraculeuze invloed heeft op hun leven. In deze scène zien we Matt Giordano. Hij heeft een zenuwafwijking, maar heeft er geen last van als hij drumt.

(BBC 2008)

Dit fragment is onderdeel van

Jaap van Zweden

De laatste Zomergast van dit seizoen is dirigent Jaap van Zweden (Amsterdam, 1960). Op jonge leeftijd begon hij met vioolspelen, won het Oskar Back Concours voor jonge violisten op zestienjarige leeftijd en studeerde verder aan de beroemde Juilliard School of Music in New York. Op negentienjarige leeftijd werd Van Zweden de jongste concertmeester ooit bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Hij werkte in die periode onder andere met de dirigenten Bernard Haitink, Leonard Bernstein en Riccardo Chailly. In 1995 koos Van Zweden voor het dirigentschap en werd hij chef-dirigent van het Orkest van het Oosten in Enschede. Momenteel is hij is chef-dirigent en artistiek leider van het Radio Filharmonisch Orkest en de Radio Kamer Filharmonie, chef-dirigent van de Filharmonie (Antwerpen) en maakt hij furore in de Verenigde Staten als chef-dirigent en muzikaal directeur bij het Dallas Symphony Orchestra. Jaap van Zweden componeerde een zomergastenavond met veel muziek, maar ook met humor en wetenschap. Fragmenten komen uit de documentaire Tales of Music and the Brain, naar het beroemde boek musicophilia van neuroloog Oliver Sacks. In deze film bewijst Sachs dat muziek heilzaam kan zijn voor een mensen met een bepaalde neurologische aandoening. Deze BBC-documentaire is nog nooit uitgezonden in Nederland. Verder beelden van de violist Jascha Heifetz, Jiskefet en een portret van een Japanse leraar op een basisschool die op onconventionele wijze een band opbouwt met de leerlingen uit zijn klas.