Het Interview
09.00-09.30 uur: Het is een van de onderwerpen die direct na de val van het kabinet op het lijstje terechtkwamen van onderwerpen waarover geen besluit meer mocht worden genomen: De aanleg van de ondergrondse tunnelweg langs het Naardermeer. Het onderwerp was te gevoelig, gezien het hevige verzet van zowel natuurorganisaties als oppositiepartijen. Het leek er dus op dat pas een nieuw kabinet zich straks na de verkiezingen voor of tegen de tunnelweg mocht uitspreken. Maar gisteren bleek plots dat we dat nieuwe kabinet niet meer af te hoeven te wachten. De VVD maakte bekend niets meer te zien in de tunnelweg. Daarmee is de weg onverwacht snel van de baan. Resteert de vraag: hoe lossen we de problemen dan wel op voor al die mensen die dagelijks vast staan tussen Almere en Amsterdam? In de studio in Den Haag zit de VVD-woordvoerder, Pieter Hofstra, en aan de telefoon is Adri Duijvesteijn, voormalig Kamerlid van de PvdA en tegenwoordiger wethouder in die stad waar het allemaal om draait: Almere.
09.30-09.45 uur:
Steeds meer lokale en provinciale CDA'ers vinden dat het partijprogramma, waarover eind deze maand wordt gecongresseerd, een passage zou moeten bevatten over een generaal pardon voor langdurig in Nederland verblijvende asielzoekers. Een debat tussen een voor- en tegenstander van zo'n amendement.
09.45 - 10.00 uur:
Oliewinning en de aanleg van een 1000 kilometer lange pijplijn naar de kust van Kameroen zou het Afrikaanse land Tsjaad welvaart en voorspoed brengen. Maar drie jaar na de eerste oliedruppel bungelt Tsjaad nog steeds onderaan de lijst van armste landen ter wereld. Het oliegeld verdwijnt, tegen alle afspraken in, in de zakken van de corrupte elite of er worden wapens van gekocht. Wat is er precies mis gegaan in Tsjaad en waarom heeft de Wereldbank dit fiasco ondanks harde afspraken over de besteding van de olieinkomsten niet weten te voorkomen? Maartje van Putten was vijf jaar lid van het Inspection Panel van de Wereldbank en hoopt op 13 september te promoveren op een onderzoek naar manieren om mega-investeringen als de oliepijplijn in Tsjaad beter in de hand te houden.