De Plek 6-05-1997
Trintelhaven, X=156/157, Y=517/516
De dijk van Lelystad naar Enkhuizen is smal, lang en recht en het uitzicht is overweldigend. Onaangekondigd vervalt het geluid van de autoradio in gekraak en popmuziek dendert door de auto. Een tel later is het weer voorbij. In de rechterachteruitkijkspiegel verdwijnt een rood schip met de letters Hitradio Veronica. Dat was dus Trintelhaven.
Gerrit Kalsbeek neemt poolshoogte.
Er blijkt daar een café-restaurant te zijn, in het kleine vluchthaventje tegenover het al genoemde Veronica-zendschip liggen enkele jachten en aan de Markermeerkant van de dijk begint tegen de stenen dammetjes wat landaanwas te ontstaan.
En dan is er nog de belofte van Engelenmuziek, gedaan door de blauwe ANWB-bordjes aan het begin van de dijk: Engelen Angels 98.0 FM.
Kunstenares Moniek Toebosch ontwierp in 1994 een eigentijdse schuilplaats op een onherbergzame plek in Nederland: de auto, ‘de blikken cocon waarin honderdduizenden mensen, iedere dag weer, zichzelf afzonderen van hun woon- of werkomgeving en waarin zij zichzelf kunnen zijn’. De onherbergzame plek is de dijk, waarop haar Engelen te horen zijn. Of zouden moeten zijn, want er is niets te horen. Ik geef mijn autoradio de schuld, maar misschien is er iets anders aan de hand.
RESEARCH:
Elementen:
- Engelenradio Moniek Toebosch.
- De steunzender van Radio Veronica
- De haven met hotel-restaurant “Checkpoint Charlie”, eig. Henk Zwaan.
- De aanleg van dijkjes van basaltblokken die moeten aanslibben.
Rijkswaterstaat Lelystad: De heer Sijbel van de Dienstkring IJsselmeer/Markermeer: - de dammetjes - voor versterking van de dijk liggen daar nu zo’n 3 jaar.
- De Nozema wil het schip vervangen door een permanente zender
- de restauranthouder wil campingachtige activiteiten starten.
- di 8 april 9.30 uur: Henk Zwaan. Vlotte jongen. In het hoogseizoen komen er zo’n 20 schepen. Mensen mogen er een etmaal kamperen en hij vraagt een kleine bijdrage voor afval en dergelijke.
- 8/4: 10 uur: Martin Verdoorn, op het radioschip.
Hij is verantwoordelijk voor het doorgeven van het middengolfsignaal van Hitradio Veronica kHz 828 en 1224. En als de zender uitvalt moet hij zelf plaatjes opzetten.
Eerst was hij lokaal bezig, kwam toen bij Radio Holland FM die het schip daar in 1994 neerlegde en zit er nu voor Veronica die het pakket heeft overgenomen. Hij onderhoudt het schip, zorgt voor de generatoren (olie komt eens in de 2,5 maand per schip) ontvangt bezoekers/passanten. Verder is er een fotocollage te bezichtigen van de oude zeezenders. Hij zit er zoveel als nodig is: bij storm heel veel en bij rustig weer veel minder. En het werd even heel spannend toen het ijs begon te kruien. Overigens was dat vorig jaar veel erger. Hij vindt dat hij een heerlijke baan heeft.
Per 1 april zou de etherveiling plaatsvinden. Veronica zit nu op 2 middengolf frequenties, maar wil op de FM. Als dat doorgaat wordt hij met zijn schip verkocht. Jorritsma en Nuis moeten een knoop doorhakken over die etherfrequenties want de licenties lopen af per 1 april.
- dinsdag 8 april, 15.00 uur: Han Abelman, afdel;ing Watersystemen van RWS. Bij Checkpoint Charlie.
Langs de dijk zijn ze bezig met het zogenaamde vooroeverproject. Dammetjes worden anagelegd om de dijk te beschermen. Er zou namelijk ooit een markerwaard komen, maar nu die er steeds maar niet komt moet de dijk anderszins versterkt worden. En er wordt zand opgezogen in de vaargeul in het Oostvaardersdiep, de vaargeul A’dam-Lemmer, zo’n 180.000 m3 zand, dat dan gebruikt gaat worden om het voorland van de dijk aan de Markermeerkant te ‘verondiepen (nu 4 m., moet 1,5 m. worden). Het zand moet over de dijk worden gespoten door dikke pijpen.
Voorlichtster Bouwmeester van RWS gaat op zoek naar de bedenker.
- Woensdag 9/4: 10.00 uur, bij Checkpoint Charlie, Monique Toebosch, over de Engelenradio. Ze is boos, want ze dreigt te worden opgeheven. De zenders worden opnieuw geveild, ook al, en dan is zij waarschijnlijk de klos. Ze zou steeds stilzwijgend verlengd worden, maar ja ... de macht van het kapitaal.