steun vpro

De Plek 16-09-1997

De Top (Emmen) X=257/258, Y=536/535

De Plek 16-09-1997

De Top (Emmen) X=257/258, Y=536/535

Zodra een landkaart in de winkel ligt is hij alweer verouderd. Dat geldt ook voor de topografische kaarten die gemaakt worden door de Topografische Dienst in Emmen. Men brengt daar Nederland eens per 10 jaar minutieus opnieuw in kaart (schaal 1:25.000). De kaarten worden bijgewerkt door topografen die op de fiets door bos en heide zwerven. Gewapend met de oude landkaart, luchtfoto's en potlood gaan ze ter plekke kijken wat in het landschap is veranderd ten opzichte van verouderde kaarten.Dat gebeurde met de hand, maar sinds kort worden alle gegevens in de computer ingevoerd en in 1997 zullen alle Nederlandse topografische kaarten digitaal opgeslagen zijn. Het verwerken van veranderingen in het landschap zal daardoor niet alleen sneller kunnen verlopen, maar ook opent de digitalisering ongekende - ook commerciële - mogelijkheden. Het is dan een kleine moeite om bijvoorbeeld voor de leden van de belangenvereniging van amateurvissers kaarten met alle visstekjes in Nederland te maken.

De Plek maakt gebruik van topografische kaarten en ook de kaartjes in de VPRO-gids zijn hiervan afkomstig.
De Topografische Dienst is omstreeks 1815 opgericht. Er werken 160 mensen. Ze vallen onder defensie. Ze worden nu nog niet geprivatiseerd, maar wel moeten ze kostendekkend werken. Voorts wordt van de Top verlangd dat ze 12 miljoen bijverdienen.

Sinds een aantal jaren zijn ze aan het digitaliseren. Het bijwerken van de kaarten wordt daardoor een stuk minder bewerkelijk, en zal vaker dan voorheen kunnen gebeuren. De productietijd van een kaart was
zo'n 3 à 4 jaar, dat kan worden teruggebracht naar 1 à 2 jaar. Dankzij de digitalisering zijn ze veel flexibeler. Voorts is het sinds kort mogelijk om kaarten te scannen, en ook die techniek biedt weer legio nieuwe mogelijkheden.

In principe is de werkwijze als volgt: De KLM maakt luchtfoto's van het te bewerken gebied. De topograaf (40 in totaal) bekijkt wat er veranderd is ten opzichte van oude kaarten en gaat ter plekke kijken hoe en wat. Zijn aantekeningen brengt hij aan op de kaarten en de kaart wordt bijgetekend door de cartograaf. Uiteindelijk controleert de topograaf of de kaart klopt.
 
Marjoke spreekt o.a. met:

- Peter Geudeke, directeur
- Hans van Kampen van de afdeling marketing
- Paul Lemmens, hoofd van de afdeling marketing en verkoop
- Sjaak Kooten, speciale producten