Zwarte Bladzijden in de Vaderlandse geschiedenis

Zwarte Bladzijden in de Vaderlandse geschiedenis

Het beeld van Jan Pieterszoon Coen, de Bestuurskamer van de Heren XVII in het Oost-Indisch Huis en de Muur van Mussert. Ze zouden allemaal verwijzen naar een schuldig verleden. Twee historici bogen zich over de pijnpunten uit onze geschiedenis. Historicus Piet Emmer schreef 'Het zwart-wit denken voorbij' over de slavernij en de koloniën, en historicus Rob Hartmans schreef 'Zwarte bladzijden uit de vaderlandse geschiedenis' reikend van de moord op de martelaren van Gorcum tot en met Srebrenica. Beide auteurs komen praten over onze omgang met het verleden.

Dit fragment is onderdeel van

OVT

Tot de jaren zestig opende de Gijsbreght van Aemstel op 3 januari traditioneel het jaar in de Amsterdamse stadsschouwburg, maar oorspronkelijk was het stuk bedoeld voor een hele andere schouwburg. Namelijk eentje op de Keizersgracht. In de 18e eeuw brandde dat theater echter volledig af. Tegenwoordig huist er op dezelfde plek het hotel de Dylan. Theatergroep Kwast maakte een speciale adaptatie van de Gijsbreght zodat het weer kon worden opgevoerd op zijn oorspronkelijke locatie. Regisseur Imre Besanger is te gast. Verder in OVT aandacht voor de zwarte bladzijden in de geschiedenis, de Iraanse opstanden, het sprookje van de vrijemarkteconomie en in Het Spoor Terug de documentaire 'Een tijd van daarvoor en een tijd van daarna'